Linn
    Hej! Jag undrar vilken gymnasieutbildning är smartast att välja om man vill plugga utomlands på universitet efter gymnasiet. Jag tänker just nu på att välja IB eller sam. IB vet jag är ett bra val om man vill utomlands men är sam det? Om jag väljer sam är det smart att välja till extra matte och engelska för att få så konkurrenskraftiga betyg som möjligt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Linn,
    om du vill studera utomlands efter gymnasiet, är det smart att kontakta de lärosätena där du vill läsa - College eller Universitet - och få svar på exakt vad det är som de kräver. Är det ett engelskspråkig land du vill läsa i efter gymnasiet - är det bra att läsa så mycket engelska du kan.
    Extra kurser i Matematik behöver du bara till vissa utbildningar.
    IB är en utbildning som är gångbar i alla länder.
    På länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&orientation=48&variant=&school_type=&county=&order=school ser du alla gymnasieskolor som erbjuder IB, jag hittade 34 st. i Sverige. Du får sortera på län/kommun och får fram alla dem som finns på pendlingsavstånd från dig.
    Oavsett om du kommer att söka iB eller SA i första hand, sök flera alternativ - för att det inte finns några absoluta garantier på att bli antagen och det är bra att gardera sig genom att ha flera alternativ i sitt gymnasieval.
    Om du återkommer med lite fler uppgifter - t.ex. i vilket land du vill studera efter gymnasiet och till vilket yrke samt var du bor /stad/ - skall jag försöka ge dig ett bättre svar.
    MVH Liselotte SYV
    Liselotte