charlotte

    Hej idag igen! Hittade 3 utbildningar igår . Bygglovshandläggare, byggingejör och paralegal. Har kollat på framtid.se och enligt dom verkar alla jobben lovande. Men hittar ingenstans om hur lön ser ut om man är ny utbildad med ingen erfarenhet inte heller om hur svårt de är att få dessa jobb då!? Utbildningarna är 2 år förutom bygglov som är 1.5 år. Jag är kluven på vilken utbildning som kan vara mest värt tiden!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    alla de utbildningar du nämner i din fråga finns inom yrkeshögskola. Och man kan söka många olika yh-utb samtidigt och varje - i första hand. Du kan söka alla och se var du kommer in. Att man söker en utbildning betyder tyvärr inte att man också kommer in.
    Mitt förslag är att du söker till alla de utbildningar och väljer sen av dem där du får besked "antagen".
    Ang. löner eller var det om 2 år blir lättare att få jobb är det extremt svårt att svara på: individuell lönesättning + stora skillnader mellan olika delar av landet och läge på arbetsmarknaden kan förändras väldigt mycket på kort tid, om vi t.ex tänker på hur stora förändringar Covid-19 inneburit?!
    Till skillnad från högskola-universitet, där man måste hårt prioritera sina utbildningsval, så behöver man inte göra det när man söker till yrkeshögskoleutbildningar, så sök alla som du är intresserad av och lycka till!
    Vänligen
    Julia