Karim

    Hej. Då jag inte har allmän högskolebehörighet vill jag läsa upp mina slutbetyg från 2003. Mitt "problem" är att jag är utskriven, bor och jobbar utomlands så jag behöver studera på distans. Vilka möjligheter jag har för att läsa på distans på? De kurser jag behöver komplettera är följande: Fysik B Kemi A B Mattematik A B C Spanska steg 3 Jag förstår att vissa kurser är svårare (för att inte säga omöjliga) än andra att läsa på distans så som Kemi då vissa delar kräver att man är på plats. Finns det möjlighet att få betyg genom att bara göra prövning/slutprov? Min sista fråga är, hur fungerar det med ansökan till högskola på reell erfarenhet, hamnar min längst ner i listan efter de som har allmän behörighet? Tack för svar. Med vänlig hälsning, Karim

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du inte är folkbokförd i Sverige, kontakta Skolverket med frågan om du får lov att läsa gymnasiala kurser på komvux eller göra prövningar. Du kan få svar att du inte kan göra det, tyvärr.
    Fråga i så fall om Skolverket kan ge dig ngt förslag på en lösning förutom att ska folkbokföra dig i Sverige.
    Om du folkbokför dig i Sverige, vänd dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd med frågan om du kan läsa de kurser som du vill läsa - på distans. Det är nya, motsvarande kurser du ska fråga efter pga de gamla kurser som du nämner i din fråga, har upphört och de nya kurser heter Fysik 2, Kemi 1 och 2, Matematik 1,2 och 3 samt Spanska 3.

    • : Tack så mycket för informationen.
    • Julia : Jag har nu skrivit ännu ett svar till dig. Hoppas våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Mikael råder dig kontakta skolverket, vilket jag också håller med om - att det är en bra idé. Och här hittar du kontaktinformation till Skolverket.

    Du frågar också om reell kompetens - men man kan mena lite olika saker med det.
    En aspekt i detta är att om man saknar Slutbetyg, Examensbevis eller fullständig utländsk gymnasieexamen - kan man bli bedömd att ha grundläggande behörighet genom kombinationen av 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända gymnasiala betyg, men godkända betyg i kurser som krävs för särskild behörighet måste du hur som helst ha. För konkurrens behöver man resultat av högskoleprovet, för att annars kan man endast få plats på utbildningar där det står "tomma platser", och där man ej behöver konkurrera om plats pga alla behöriga sökande kommer in. Om detta kan du läsa på antagning.se/En-annan-väg
    Men man kan också med "reell erfarenhet" mena att om man t.ex saknar betyg i engelska från gymnasiet men har t.ex skrivit doktorsavhandling på engelska och försvarat den med godkänt resultat, då ska man inte behöva skaffa sig godkänt betyg i eng., utan antagningsgruppen på lärosätet (högskola/universitet) kan "befria" från kravet på att ha betyget i ett visst ämne (pga höga  bevisade meriter/kunskaper - på annat sätt än genom gymnasiala  betyg). Man kontaktar i så fall antagningsgruppen/antagningsenheten på den högskola eller det universitetet dit man vill söka till, och ber om att de gör bedömning om man kan bli befriad från ett visst behörighetskrav.
    Vänligen
    Julia

    • : Tack så mycket för informationen.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!