Berkay
    Hej jag fick ett meddelande idag av min mentor att jag blev utskriven i Måndags. Han fick reda på det idag också för han skulle fråga om ett lösenord till mig. Jag går i 3:an på friskola och var tggad på studenten köpte mössa&kostym så får jag meddelandet nu imorse blev helt förvirrad. Har haft ganska hög frånvaro vilket skolan vet om pga jag är depirmerad. Vad kan jag göra nu det är ju mindre än 3 månader kvar till studenten ?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kontakta rektor och visa upp läkarintyg som sjukskriver dig. Om du idag inte har läkarintyg, se om du kan få det retroaktivt av läkare eller psykologen.

    Du måste ha varit helt borta från skolan i minst en månad, det är då skolan är skyldig att skriva av dig.

    • : Ska kontakta han imorgon men finns det chans att jag kan fortsätta tro? För 2 månader kvar bara till studenten så jag vet inte känns väldigt onödigt
    • Mikael : Vad ska du med "studenten" till? om du inte får examensbevis och inte blir behörig till eftergymnasiala studier; inte heller till att jobba inom ditt yrke - om du går på ett yrkesprogram?
    • Mikael : Om du under de senaste 30 dagarna var på lektionerna, och KAN BEVISA DET - eller om du får sjukskrivningsintyg för den tiden som du inte var i skolan /retroaktivt/ - i så fall borde skola skriva in dig igen. I annat fall kan rektor vägra skriva in dig. Att vara inskriven på skolan, utan att gå dit - vad är meningen?