Vägledare SYV

    Hej Eiad!
    Det första jag tänker på är möjlighet att bli Förstelärare.

    Sedan har jag också följande tips:
    Skolledare/rektorer brukar ha lärarutbildning i grunden och ha arbetat som lärare i några år innan de söker jobb som rektor.
    En annan möjlighet för lärare, bl.a för ämneslärare eller gymnasielärare är att satsa på forskning, alltså sikta på att bli forskare i t.ex pedagogik, didaktik eller i det ämnet som man är behörig lärare i. Titta gärna på yrkespresentation Skolforskare.
    Jag kan tänka mig att man med utbildning till ämneslärare/gymnasielärare kan bli "Läroboksförfattare", Praktiksamordnare eller söka jobb på kommunala Utbildningsförvaltningar, på privata utbildningsföretag eller på Skolverket - för att jobba med skolutvecklingsfrågor.

    Sedan finns det i Sverige ett antal yrken där man kan jobba "med vilken som helst högskoleutbildning som är på minst 3 år", t.ex finns bland de yrken:
    Arbetsförmedlare
    Studiestödsutredare
    Utredare på FK
    Civilutredare hos Polismyndigheten.

    • : Tack för svaret :)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!