Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara; en kurs á 15 hp, högskolepoäng, kommer inte räknas ihop med gymnasiala betyg. Högskolebetygen och gymnasiala betyg räknas inte ihop. Du kan inte höja ditt meritvärde som är uträknat på dina gymnasiala betyg genom studier på högskolenivå: på en högskola eller ett universitet. Så, även efter högskolestudier kommer ditt meritvärde på dina gymnasiala betyg vara exakt detsamma som innan högskolestudier.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Elev : Vad är fördelen med att plugga en enstaka kurs på högskola om det ändå inte höjer ditt meritvärde?
    • Elev : Jag har 14,1 i meritvärde och vill plugga till jurist. Vad ska jag göra?
    • Milla :

      Genom att läsa en kurs på högskolenivå skaffar man sig erfarenhet av att ha läst på högskola/universitet. Studier på högskola-universitet skiljer sig från gymnasiet ganska mycket; man får ta jättemycket mer eget ansvar för sin inlärling. Studierna är också mycket svårare och går i snabbare takt. ... Du frågar vad du ska göra om du vill plugga till jurist men ditt nuvarande meritvärde är för lågt för att komma in i betygsgruppen. Mitt svar är gör högskoleprovet. Du kan givetvis samtidigt också försöka höja ditt meritvärde men det kommer ta mycket lång tid (om det ens går att höja så mycket som det skulle behövas). Du kan också söka till folkhögskolornas allmänna kurser för att där läsa mot studieomdöme. Med studieomdöme kommer du prövas i BF-urvalet. Studieomdöme kan du få på ett läsår. Du får också gärna titta på alternativet läsa utbildning till Paralegal/juridisk assistent; utbildningarna ligger inom yrkeshögskola. Exempel på yh-utbildningar: utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal och nbi-handelsakademin/juridisk-assistent-paralegal

    • Elev : Hej igen,
    • Elev : Vad kan jag plugga till om jag har cirka 14 i merit från gymnasiet. Jag är intresserad av juridik såsom affärsjurist, advokat, kriminalvårdare, polis.
    • Milla :

      Till kriminalvårdare utbildas man efter anställning, på arbetsplatsen, det är alltså arbetsplatsförlagd utbildning. Se mer kring det yrket och utbildningen på Framtid.se/kriminalvårdare
      För att bli polis söker du till polisutbildningen/polishögskolan. Om hur höga betyg du har spelar här stor roll, kan jag inte säga. Det är många moment i antagningen till polisutbildningen, bland annat fysiska tester.
      Advokat kan man in Sverige bli endast med grundutbildning från juristprogrammet, så här lär högt meritvärde krävas.

    Läs alla kommentarer