bambam
    hej. jag visste inte riktigt hur jag skulle skriva som rubrik.
    men jag undrade över sakerna man får lära sig på på humanistiska, vad det innebär liksom.
    vad menas med internationella relationer? vad menas men humanistisk och samhälls vetenskaplig specialisering? vad får man göra? och vad är gymnasiearbete?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej, jag antar att du redan har läst på ganska mycket om Humanistiska programmet. Skickar ändå två länkar: info- om HU http://www.gymnasieguiden.se/program/HU
    och programplan http://www.gymnasieguiden.se/files/program/pdf/programplaner/HU.pdf

    Gymnasiearbete är en obligatorisk kurs, som ingår i samtliga gymnasieprogram. Utan godkänt betyg i Gymnasiearbete kan man inte få ut Gymnasieexamen. Det är med gymnasiearbetet eleven knyter ihop sina studier på programmet & visar att hen är förberedd för yrkesliv eller högskolestudier.
    Här kan du se två exempel http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181527!/Menu/article/attachment/HU1.pdf
    och http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.181529!/Menu/article/attachment/HU2.pdf

    *** *** ***
    En kurs INTERNATIONELLA RELATIONER, 100 poäng:
    Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll:

    Olika aktörer, deras mål och medel samt hur dessa samspelar inom utrikes- och säkerhetspolitik. Den moderna nationalstatens utmaningar som en internationell aktör.
    Olika teoretiska perspektiv på internationella relationer.
    Världskrigens och efterkrigstidens betydelse för etableringen av internationella institutioner. Olika former av organiserat samarbete mellan länder och sambandet mellan detta samarbete och den politiska och ekonomiska utvecklingen.
    Orsaker till och följder av samarbeten och konflikter.
    Internationell rätt. Möjligheter och svårigheter med att säkerställa såväl staters som individers rättigheter och säkerhet. Grundläggande internationella konventioner om mänskliga fri- och rättigheter och olika aktörers möjlighet till tillämpning.
    Globaliseringens betydelse för individer, grupper och samhällen samt möjligheter och utmaningar för miljö och resursfördelning.
    Samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
    Källkritisk granskning, tolkning och värdering av informationen från olika medier och andra källor. Källhänvisning enligt vanliga system.
    Muntlig och skriftlig presentation i olika former som är vanliga inom området, till exempel debatter, debattartiklar, vetenskapliga rapporter och essäer.
    *** *** ***
    Ämnet Humanistisk & Samhällsvetenskaplig Specialisering
    möjliggör en tvärvetenskaplig eller inomvetenskaplig fördjupning inom ett valt kunskapsområde. Det ger möjlighet till ett vidgat perspektiv på humaniora eller samhällsvetenskap genom fördjupade kunskaper inom området. Humaniora & samhällsvetenskap kan omfatta många olika akademiska discipliner, till exempel filosofi, genusvetenskap, historia, konstvetenskap, medier och kommunikation, nationalekonomi, psykologi, språk, språkvetenskap och statsvetenskap.

    Undervisningen i ämnet ska syfta till att eleverna fördjupar sina kunskaper inom ett valt kunskapsområde. Eleverna ska ges möjlighet att fördjupa ett vetenskapligt förhållningssätt, till exempel genom att diskutera teorier och pröva hypoteser. Undervisningen ska också leda till att eleverna utvecklar förmåga att använda relevanta begrepp och metoder inom kunskapsområdet. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla förmåga att vara källkritiska samt resonera kring och presentera resultat. Dessutom ska undervisningen ge eleverna möjlighet att relatera de fördjupade kunskaperna inom humaniora eller samhällsvetenskap till omvärlden samt bidra till att de utvecklar förmåga att omsätta kunskaperna i handling.

    I undervisningen ska eleverna ges möjlighet att på ett fördjupat sätt arbeta med vetenskapliga metoder inom humaniora eller samhällsvetenskap. I undervisningen ska eleverna dessutom ges möjlighet att uttrycka kunskaper & föra resonemang såväl muntligt som skriftligt samt med hjälp av modern informationsteknik.
    Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
    Kunskaper om det valda kunskapsområdet;
    förmåga att bearbeta, analysera och diskutera kunskapsområdet ur olika aspekter samt att relatera kunskapsområdet till omvärlden;
    förmåga att använda begrepp, metoder och teorier i arbetet med kunskapsområdet & att tillämpa ett kritiskt förhållningssätt i arbetet med kunskapsområdet, att praktiskt omsätta kunskaper inom området i olika sammanhang, att presentera kunskaper inom området i olika sammanhang.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Frågor och svar taggade med 'es' (8 st.)

    • Nejla?

      Kan jag byta linje från samhällbeteende till bild och form?

      hej jag har gått första året på samhälls linijen och jag känner att det inte riktigt va för mig och vill byta till bild och form men kan jag göra det eller blir det skumt?

      Milla : : Hej,Med "byta" menar du att du vill söka till år1 och gå tre år på ES/bild-och-formgivning? eller manar du att du vill "hoppa in" i årskurs 2... Läs hela svaret
    • Anonym

      Antagningsprov?

      Hej! Jag undrar om ett gymnasium som har antagningsprov för estet musik har högre kvalité, bättre undervisning och är bättre generellt än en skola som inte har antagningsprov för estet musik? Skulle det vara bättre om jag väljer den skolan...

      Anna: : Hejsan,ES/musik erbjuds i Sverige på cirka 120 gymnasieskolor. Vi hoppas alla skolor i Sverige är bra och att det handlar om vad man är intresserad av och vad som kanske är speciellt med de olika gymnasieskolorna.Om man... Läs hela svaret
    • Pontus

      Kan jag gå på estet?

      Kan jag gå på bild och formgivning om jag inte kan rita?jag ritade när jag var liten och har börjat igen. Jag e mer som en amatör konstnär men är villig att träna superhårt för det jag Vill men vet inte om jag är bra nog. Jag har...

      Milla : : Hej Pontus, vi har fått svar från lärare som jobbar på ES/inriktning "bild och formgivning", var god läs nedan:"Man behöver absolut inte vara bra på att måla och rita för... Läs hela svaret
    • Tove

      Vad ska man välja!?

      Okej, hej! Jag bor i Linköping, och här så är sista ansökningsdagen den 15 februari. Alltså om 2 DAGAR. Jag har varit inne på alla linjer, te.x. ES, SA, NA, VO, EK, HU, IB, IN och NB. Bara det säger lite om hur osäker jag är. Nu var jag tack och lov eliminerat bort några linjer, och det...

      Julia: : Hej Tove, det valet du gör nu, senast den 15 febr. är inte avgörande... du kan ändra ditt val sen, under omvalet - och det är helt ok att ändra sitt val,välja helt nya alternativ eller ändra... Läs hela svaret
    • SYV-besökare

      Söker efter ES, inriktning media med elevboende?

      Hej jag söker för elevs räkning ES, inr.Medier med Internat eller elevboende. Kan ni hjälpa till? Alla städer är av intresse. mvh Studie- och yrkesvägledare på en grundskola

      Julia: : Hej, SYV-kollegan! Ang. fråga om boende för gymnasieelev - så finns det en lista på https://www.fragasyv.se/info/elevboende-gymnasieskolor - jag har tittat igenom hela listan och plockar... Läs hela svaret
    • Alice

      Estetiska eller Naturvetenskap?

      Hej! Började nyss 9:an och ska snart välja gymnasium men saken är den att jag har slits mellan två olika program. Estetiska och Naturvetenskap. Jag har länge haft ett intresse för musik och sång, så jag hade tänkt välja inriktningen musik men samtidigt undrar jag om jag inte borde välja ett...

      Milla : : Hej Alice, på de här skolorna http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/birger-sjoberggymnasiet http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ava-gymnasium finns det Naturvetenskapsprogrammet med Särskild variant /profil MUSIK/ och... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga