Josefine
    Hej, Jag ska börja nian efter sommarlovet och jag är rean väldigt stressad över mitt gymnasieval. Alla ( lärare, släkt och familj ) tjatar hela tiden om vad jag ska gå för något och min moster tycker jag ska gå ekonomi eller vård och omsorg det är bara det att jag har inget intresse i någon av de linjerna. Vet inte jättemycket om de heller men jag antar att ekonomi är mycket matte och vård och omsorg vet jag inte riktigt kan du förklara lite vad dom linjerna innebär egentligen?

    Sen är det så att jag går musikklass nu och jag tycker det är jättekul jag har alltid gillat musik och jag har gått i olika ensemblar osv. Och det har fått mig att fundera på estet med inriktning musik men jag är lite osäker, hur mycket plugg är det på estet? För den uppfattning jag har fått om det så vekar det som en ganska oseriös linje. Och jag är lite rädd för antagningsprovet man måste göra för det.

    Men jag gillar även hemkunskap och har bra betyg i det och har funderat på restaurang och livsmedel inriktning kök och servering, vilken av de två linjerna tycker du är bäst ?

    Och kan man lägga till ett tredje språk men börja om från början på det? För nu på högstadiet har jag inte läst något tredje språk för att jag har haft fullt upp med att klara både engelska och svenska också.

    Förlåt för väldigt långt och mycket frågot men jag har många funderingar hehe

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, det är väl himla bra att du funderar över ditt framtida gymnasieval! Har man många intressen och många omkring sig som tycker saker så kan man bli lite förvirrad. Det som är viktigt är att ditt gymnasieval inte gäller för hela livet - man kan studsa vidare på många sätt och i helt andra saker när man är klar med gymnasiet och det är många som gör. Så stressa inte upp dig för det! Tänk lite här och nu vad du tror du skulle gilla och plugga dom tre närmaste åren

    På mig låter det som om det just nu står mellan Restaurang/Livsmedel och Estetiska programmet men där du är lite oroad över att det skulle vara oseriöst...hrmm...frågan är vad du menar med det. Det som är fiffigt med Estetiska programmet är ju att du får en varierad undervisning och kan både skapa musik OCH få en högskolebehörighet om du skulle välja att plugga vidare. Den får du inte per automatik på R/L.

    När du börjar nian så tycker jag du bokar en tid med din Syv på skolan och går igenom dom olika programmen, gå på Öppna hus på olika skolor så du får syn på viktiga saker som kan vara viktiga för ditt val. Det kan ta tid men låt det göra det och är man engagerade som du verkar så brukar det gå jättebra! /Lena, Syv