Sofia
    Hej!
    Jag vill gärna komma in på juristlinjen. Jag har gått ut gymnasiet och gick samhällsvetenskapligtprogramm. Jag har giltigt examensbevis och har full meritpoäng (2,5). Sammanlagt har jag 19,38. Detta är tyvärr ej tillräckligt för att komma in. Jag behöver tips, är det bäst att satsa på prövningar eftersom jag är nära med betygen eller gå andra hållet och skriva HP?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det bästa är att både skriva HP och försöka göra prövningar. Det ena utesluter inte det andra. Med resultat av Högskoleprovet prövas man i HP-urvalet. Skulle det resultatet inte räcka så är det bra att ha så högt meritvärde som möjligt (alltså så höga betyg från gymnasiet som möjligt).