My
    Hej!
    Jag har hela mitt liv velat bli konditor och gå RL programmet, men kan inte nu pga sjukdom (atopsik eksem).
    Nu har jag extremt stor beslutsångest mellan två program: handel och administration eller teknik. Båda verkar super bra men samtidigt finns det dåliga saker med programmen som får mig att tveka stort.
    Teknik - informations och medieteknik : Jag kan absolut tänka mig att arbeta som programmerare, spelskapare eller webbdesigner, men jag ogillar verkligen matte då jag är rätt väldigt dålig på det. Och eftersom att teknik har väldigt väldigt svår mattematik så tvekar jag på om jag kommer klara av det. Misstänker att det kan bli så jobbigt att jag möjligtvis skulle hoppa av. Kan tänka mig att gå 4:e året. Vill dock inte gå på högskola eller något högskoleförberedadnde program*
    Handels: Låter skoj, jag älskar ekonomi och jag upptäckte att det var roligt att jobba i butik då jag har haft praktik i klädesbutik. Men det känns som om att man inte riktigt lär sig så mycket och att det är ett onödigt program att gå, att man inte får så mycket användbar kunskap att använda i arbetslivet fastän det är yrkesförberedande. Känns även som om att det inte kommer vara super roligt då det inte riktigt involverar något större intresse.
    Så jag har det rätt så jobbigt att välja. Jag är även en person som lätt ger upp och är inte super social om det ger någon intressant info.

    Jag behöver alltså hjälp med vad som verkar bäst att välja (och kanske för och nackdelar på de två programmen). Är medveten om att den person som svarar inte väljer valet åt mig, utan det är jag som väljer, MEN jag vill gärna ha synpunkter och åsikter från någon annan som inte har någon direkt relation till mig.

    Jag undrar också om El och energi programmet är ett alternativ istället för teknik?

    * Jag är lite skoltrött och planerar att inte plugga vidare på högskola någon gång i framtiden alls, jag vill bara ut i arbetslivet.

    Hoppas verkligen på bra och framförallt snabbt svar. Val om tre/fyra månader och ångesten över valet bara växer. Tack på förhand :-D

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej My!
    Väldigt tråkigt att du pga eksem inte kan bli konditor.
    Utifrån din fråga och det du berättar om att du inte riktigt är god kompis med matten, vill jag avråda dig från teknikprogrammet. De läser avancerat spår i matte och upp till matematik 3 är obligatoriska kurser. Du kan se innehållet i mattekurserna på www.matteboken.se

    Du vill ut i arbetslivet och vill verkligen lära dig ett yrke på gymnasiet och därför föreslår jag att du överväger Hantverksprogrammet och t.ex bli skräddare/sömmerska, en utbildning som bl a finns på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tau-learning-hantverksgymnasium

    Eller om du kan tänka dig bli förare av något/några fordon och utbilda dig till bussförare. Bussföretagen säger att de ger jobbgaranti, att behovet av bussförare är konstant stor. Lastbilsföretag behöver förare för kortare transporter inom Sverige och påstår också att man blir ej utan jobb om man har lastbilskörkort och på FT/transport får du också B-körkort, som är bra att ha, oavsett yrke. Körkort är dyrt att skaffa sig men på FT/transport får man det nästan gratis.
    Du måste samråda med läkaren ang eksem som du tyvärr har om vilka yrken som passar dig, om t.ex skräddare eller tapetserare är ok där man har mycket kontakt med tyger eller om skomakare där man kommer i kontakt med läder och vissa kemikalier skulle passa dig.
    Allmänt så tycker jag att du pga du är skoltrött bör välja ett yrkesprogram och kanske i första hand att läsa som Lärling. Och inom yrkesprogrammen välja en utbildning där du lär dig något hantverk, ex urmakare, låssmed, tapetserare, skräddare, guld eller silversmed alt du lär dig att köra fordon.
    Du får hemskt gärna återkomma till oss och vi ska också höra av oss med lite tips om vi kommer på ngt bra!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Info om yrke Guldsmed finns på http://www.framtid.se/yrke/guldsmed
    Om Låssmed läs på http://www.framtid.se/yrke/lassmed
    Om yrke Tapetserare se http://www.framtid.se/yrke/tapetserare
    Vad inredningssnickare är för något kan du läsa på http://www.framtid.se/yrke/inredningssnickare
    Om att läsa på gymnasiet som lärling, läs på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling och lärlingsersättning är för närvarande 1000kr per månad utöver det vanliga studiebidraget. Det är enbart på yrkesprogram man kan läsa som lärling.
    Hittade två riksrekryterande utbildningar till guldsmed http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=Guldsmed&program=&vocation=&variant=2&county=&order=school
    Om läkaren säger du får med eksem jobba med glastillverkning, se en riksrekryterande utbildning på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/riksglasskolan-i-orrefors
    Låssmed eller urmakare kan man bli på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/liljaskolan som också har riksrekrytering på hantverksprogrammet.
    • : Hej! Jag vet inte om jag ska skriva en ny fråga eller fråga här, men tack så mycket för svaret! Nej jag tror nog inte att jag tar teknik, matten är en för stor risk. Däremot är jag väldigt glad över att du tog upp hantverksprogrammet då jag älskar att arbeta med händerna. Men jag vill inte jobba som sömmerska eller liknande då jag tyvärr var med om en olycka på syslöjden. Fick symaskinsnålen igenom mitt finger, fick sövas, opereras… en lång story. Har alltså en liten fobi för symaskiner. Efter denna händelse så är jag lite rädd för vissa saker där det känns som att jag kan skada mig, till exempel låssmed, guldsmed, snickare, glasblåsning, tapetserare o.s.v så jag har valt bort dem. Kollade upp med min läkare vilka program jag inte borde gå: Bygg och anläggning, hantverk, resturang och livsmedel, VVS, vård och omsorg. Jag bör inte gå på fordon och transport iheller, vilket jag tyckte var ett intressant arbete annars. :-( Började kika in på El och energi programmet, skriver ny fråga om det!
    • Milla : Vi ser de nya frågorna först och prioriterar frågorna före kommentarer. För att få svar snabbare rekommenderar jag att skriva en ny fråga.