Patrik
    Hej, jag bytte språk i gymnasiet och kunde bara plugga upp till tyska steg 3. Jag vill fortsätta studera tyska i höst men vet inte om det är bäst att fortsätta studera på komvux eller högskola. Vad jag förstår så ger studier på komvux meritpoäng vilket jag senare kan använda för att söka in på högskolan i grupp BII. Jag är även intresserad av att studera engelska 7 även där för att få meritpoäng. Finns det någon fördel att studera språk på högskola istället?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Patrik,

    för kurser som du läser på högskola får du inte några meritpoäng; men du får Kunskaper. Har man kunskaper, kan man få betyg genom en Prövning. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr.

    Jag undrar vad är "slutmål" för dig? Vill du bli tolk>> eller översättare>> eller lärare i språk>>? Eller har du sikte på ngt. annat yrke>>?

    Hälsninar

    Daniel

    Du får gärna ta del av info om olika Språkyrken>> . Om du känner till fler "språkyrken" än de som presenteras på www.framtid.se får du gärna höra av dig och berätta vilka yrken det är som saknas där.