Lina
    Jag har tänkt läsa socionomprogrammet och mitt mål är att bli kurator? Jag har förstått att man nästan alltid måste jobba på socialkontor eller så först och att det är svårt att få en kuratorsanställning direkt. Men är risken stor att jag blir kvar på socialkontor hela livet för att det är så svårt att få en kuratorsanställning? Sen förstod jag det som på min kurator när jag själv gick hos kurator på ungdomsmottagning att alla där hade nån steg 1 psykoterapiutbildning och att man behövde ha det för att bli anställd som kurator där, är den nödvändig? Det känns jobbig om den är det då den verkar vara svår att hitta och den ofta kostar pengar. Sen har jag även funderat på att läsa till undersköterska med inriktning psykiatri och jobba lite som det innan jag söker socionom, för att det verkar väldigt intressant och för att ha jobbat med psykiska problem på det sättet kanske kan vara en väg att på en kuratorstjänst. Eller är det större chans att få en om jag utbildar mig till socionom direkt och hinner få många års erfarenhet av socionomyrket istället? Kommer det på något sätt öka mina chanser att få jobb om jag berättar om mina egna tidigare erfarenheter av psykisk ohälsa och att den hjälper mig att få förståelse för andras problem och att jag brinner för att hjälpa andra eller är det nåt som typ alla säger på en arbetsintervju? Förlåt för väldigt många frågor i frågan och möjlig att nån fråga borde ställas nånananstans

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Lina!
    Socionom http://www.framtid.se/profession/socionomyrken/ är en mycket bred utbildning, som ger möjlighet att söka och få jobb på många väldigt olika arbetsplatser: på skolorna, på ungdomsmottagningar, på fängelser, på sjukhus och i mängd olika projekt.

    Det finns också många olika påbyggnadsutbildningar man kan gå efter grundutbildning "socionom".
    Terapiutbildning steg 1 (och vidare 2 och 3) är en av de påbyggnadsutbildningar.

    Det finns idag ingen anställningsgaranti för utbildade socionomer och många, precis som du skriver, börjar på Socialkontoret som socialsekreterare. Om man kan få jobb som kurator inom några år, kan inte jag lova dig. Formellt sett, så kan man få jobb som kurator direkt efter avslutad socionomutbildning.

    Alla personliga erfarenheter som du skriver om är ett plus, tycker jag, men det är arbetsgivaren som bestämmer vem som passar bäst för en viss tjänst.

    Om du kan tänka dig börja med kortare vikariat, deltidsanställning eller t o m "timmar vid behov" som förekommer även för kuratorer - har du möjlighet att "få in foten" och kan sedan lättare få jobb på heltid.

    Du får gärna återkomma om jag missade att svara på någon av dina frågor.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare