Yuwathida
    jag vet inte vad jag ska vilja går mellan dom

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Yuwathida,
    jag råder dig göra vårt test, som finns på http://www.gymnasieguiden.se/testet
    och sedan boka "Skugga en elev" på båda programmen - då kan du under en halv- eller en hel skoldag vara med på gymnasiet och prova på hur det är.
    På handel&administration som är ett yrkesförberedande program går eleverna 15 v. praktik minst. Den kallas APL (arbets platsförlagd lärande). På Ekonomi, som är ett högskoleförberedande, finns ingen praktik.
    Fråga om du kan besöka elever på HA på deras praktikplats och se dig omkring, fråga elever hur det är, vad de tycker är mycket bra och mindre bra, som ett Studiebesök, typ.

    I din gymnasieansökan kan du söka båda programmen, men måste prioritera och om du kommer in på ditt första alternativ, prövas du inte på det andra alternativet. Råder dig söka flera olika alternativ - till olika skolor, om det finns på pendlingsavstånd.
    Jag tror att den här skolan ligger närmast till din bostad http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/anderstorpsskolan. Se på skolans presentation, vi har fått uppgift om att den har öppet hus 22 nov. På Öppet hus kan du t.ex. fråga om Lärlingsutbildning finns att söka på Handel&Administration. Det kan finnas på alla yrkesförberedande program.

    Återkom efter det att du har gjort vårt test & varit på öppet hus! Vi skall försöka hjälpa dig att bestämma dig ang. gymnasiet!
    Bästa hälsningar
    Julia SYV