Hej Kimia, på länken http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=naturvetenskapligt+basår kan du se listan på Naturvet.basår på olika högskolor.

    Behörighet till de flesta Naturvetenskapligt basår är Grundläggande behörighet + Matematik 2.
    Till Stockholms Universitet, Göteborgs Universitet & Södertörns högskola är Grundläggande behörighet + Matematik 3.

    Innehåll i Naturvetenskapligt basår på olika Universitet/högskolor är inte exakt detsamma. Man bör titta på innehåll på just de orter som man vill läsa på.
    Här kan du se EXEMPEL på vilka kurser som kan ingår i ett Naturvetenskapligt basår:
    Efter utbildningen
    Efter avslutat basår får du gymnasiekompetens i ämnena biologi, fysik, kemi och matematik och därmed kan du söka flertalet högskole- och universitetsutbildningar med naturvetenskaplig inriktning.

    Kurser inom programmet
    Termin 1: Biologi 1
    Fysik 1
    Kemi 1
    Matematik 3

    Termin 2: Biologi 2
    Fysik 2
    Kemi 2
    Matematik 4

    Det finns varianter på utbildningen som heter Naturvetenskapligt/Tekniskt basår.

    Vänligen
    Anna SYV