Jelena
    Hejsan, jag undrar om blåljusmyndigheter, vad mer konkret, är det? och vad gäller för att kunna jobba hos blåljusmyndigheter?
    tusen tack på förhand!
    Jelena

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Jelena!
    blåljusmyndigheter är ett samlingsbegrepp, som beskriver de organisationer som har rätt att använda roterande blått ljus på sina fordon vid utryckning. Främst är det ambulans, brandkår och polis men även flera andra organisationer som också får använda blåljus (i alla fall vid vissa tillfällen). Termen rädddningstjänst står i stort sett för samma sak som blåljusmyndighet.
    Det finns många yrken som jobbar hos "blåljusmyndigheter":
    inom Ambulans är det bl.a Ambulanssjuksköterska och Ambulanssjukvårdare;
    hos Brandkår - Brandman och deltidsbrandman samt rökdykare;
    hos Polisen - polis;
    hos Räddningstjänsten - bl.a Räddningsledare och räddningsdykare.

    Är man intresserad av "blåljus-yrken" kan man även titta på yrket flygplatsbrandman och yrket Kemdykare; och även på samlingspresentationen Farliga yrken.