Shiar

    Vet inte om jag ställt rätt fråga nu, men ska börja plugga komvux i januari för att kunna komplettera kurser jag inte blivit godkänd i för att förhoppningsvis kunna söka och börja högskola 2021. Nu vet jag att man gör högskoleansökan någonstans i april? Om jag förstått det rätt. Men eftersom att jag blivit F:ad i 8 kurser och därmed måste plugga 6 kurser samtidigt har jag valt att plugga kvartstid så att det inte blir för mycket. Då lär jag vara klar med allt i slutet på Maj, grejen är att eftersom jag måste plugga både Kemi 1 och 2 måste jag bli klar med Kemi 1 innan jag kan börja på Kemi 2. Därför ville jag veta när den sista dagen är jag måste vara klar med alla komvuxkurser för att kunna ha min behörighet redo inför högskoleantagningen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shiar,
    datumen som gäller för ansökan till svenska högskolestudier och för komplettering av ansökan kan du se på antagning.se/datum och det framgår av informationen på webbplatsen (länk ovan) att sista dag för komplettering av ansökan till HT21 blir den 21 juni 2021.

    Jag vill också passa på och tipsa om att det finns även andra former av eftergymnasiala studier än högskola-universitet, t.ex kan man söka läsa på Yrkeshögskolan.