Daniel
    Jag har kollat runt i olika kemiutbildningar på högskolenivå och har sett att det skrivs mycket kring A-level matte/kemi osv då kemi tydligen är en svår kurs, men vilka svenska kurser motsvarar detta? Jag är inte direkt säker på heller om det är något man läser i gymnasiet. Betyder A-level att man fått betyget A i motsvarande kurs i gymnasiet eller är det exempelvis Kemi 2? Samma sak angående Calculus.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel,

    A Level  betyder "Advanced Level" och är ett Brittiskt system som ej används i Sverige.

    A-level is a subject-based qualification conferred as part of the General Certificate of Education, as well as a school leaving qualification offered by the educational bodies in the United Kingdom & the educational authorities of British Crown dependencies to students completing secondary or pre-university education.

    A number of countries, including Singapore, Kenya, Mauritius & Zimbabwe have developed qualifications with the same name as & a similar format to the British A-Levels. Obtaining A Level or equivalent qualifications is generally required for university entrance, with universities granting conditional offers based on grades achieved.

    Inom svensk gymnasieskola finns det 2 kurser i kemi - kemi 1 och kemi 2.
    Inom matematik finns det kurser - matematik 1-5 samt metematik specialisering (och matte specialisering kan läsas flera gånger med olika innehåll, dvs det är inte en kurs utan flera kurser).

    Läs så mycket kemi och matte du kan och försök få så höga betyg du kan få i varje kurs du läser.
    Vilka kurser i kemi och matte har du betyg i nu?
    ****
    Om din fråga handlar om att söka till en specifik universitet utomlands, kan även möjlighet finnas att göra antagningsprover /beror på vilket universitet det gäller - om det t.ex skulle vara oklart om man har tillräckliga förkunskaper inom vissa ämnen, som t.ex kemi och/eller matematik/.

    Tips:

    Man kan också göra så här - kontakta de universitetens (dit du vill söka) antagningsavdelningar och fråga om du kan det som man läser inom matte 5 i Sverige, det vill säga om de anset att det räcker för att anses - på deras universitet - som behörig.

    Man kan skicka med info om vad som ingår i kursen matte 5 - man kan kopiera matteuppgifter från Översikt i kursen Matte 5>>

    och ännu ett tips: ställ din fråga i Mattebokens forum>>