jade
    hej, jag läser naturbruksprogrammet(hundlinje). det känns som om jag är helt på fel ställe. först ville jag bli advokat, polis medan jag går på naturbruk.. Och nu har jag också funderat på att bli psykolog men jag vet inte vad som krävs!!!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Jade,
    för att bli behörig att söka Psykologutbildning på högskola, måste du uppnå Grundläggande behörighet + ha minst godkända betyg i kurserna Matematik 2 samt Samhällskunskap 1b.

    För att uppnå GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET på Naturbruksprogrammet måste du välja Svenska /eller svenska som andra språk/ 2 inom programfördjupningar samt Engelska 6 och Svenska 3 - inom individuellt val, 200 p.
    För att uppnå SÄRSKILD BEHÖRIGHET måste du välja Matematik 2a inom Programfördjupningar samt ansöka om att få läsa en utökad kurs - 50 p. Samhällskunskap 1a2. Din skola kan neka dig läsa utökade kurser, men jag hoppas du får läsa en 50 p. /en liten/ kurs.
    Grundläggande behörighet är skolan skyldig att ge dig möjlighet att få.
    Särskild behörighet kan skola neka till och att läsa utökade kurser hör till undantag.

    Om du inte blir behörig under gymnasietiden, kan du ansöka om att läsa på komvux efter gymnasiet.
    När du har bestämt dig vilken eftergymnasial utbildning du vill bli behörig till, boka tid hos SYV på din skola för att göra upp en hållbar Studieplan.

    Jag vill även passa på och tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar som har mer generösa behörighetskraven - t.ex. du behöver inte lägga till några kurser för att uppnå grundläggande behörighet till en Yrkeshögskoleutbildning. Särskilda förkunskaper kan krävas och ofta krävs även yrkeserfarenhet, men ibland kan man tillgodoräkna sig praktik som yrkeserfarenhet eller påvisa på ngt. sätt att man har erfarenhet. Det händer att även obehöriga tas in på Yrkeshögskoleutbildningar.
    På länken http://www.yhguiden.se/resultat?Category.id=2&Municipality.county=&Education.text= kan du se de YH utbildningar som finns inom Lantbruk, skog, fiske mm.
    Och här http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/pedagogisk-vagledare-vid-funktionshinder är exempel på en utbildning som ligger i samma bransch som Psykologutbildningen.
    Du kan se hela utbudet på www.yhguiden.se.

    YHutbildningar visar på goda resultat: en stor andel f d elever som får jobb direkt efter utbildningen.
    Bästa hälsningar & lycka till!
    Liselotte SYV
    P.S: återkom om du har fler frågor.
    Liselotte
    • : hej, jag har fått mer än godkänt på samhällskunskap 1a1 och 1a2. godkänt på matte 1a och matte 2a och läser nu matte 3c. läser engelska 6 nu. är det då samhällskunskap 1b som jag måste ha?
    • Anna : jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Jade, Samhällskunskap 1a1 och 1a2 utgör tillsammans Samhällskunskap 1b, vilket innebär att - om du har minst betyg E i Samhällskunskap 1a1 och 1a2, behöver du inte läsa Samhällskunskap 1b /för att det blir då repetition/.
    Du behöver inte Matte 3, däremot behöver du Svenska /alt.Svenska som andra språk/ 2 och 3.

    Det är tuff konkurrens om utbildningsplatserna på Psykologutbildningen och det är säkrast att även göra Högskoleprovet för att få en extra chans att komma in. Läs om HP här: http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html.

    Fundera även över andra alternativ ang. vad du skall göra efter gymnasiet - i fall du inte kommer in på Psykologutbildningen. Det är, som sagt, stor konkurrens och mycket svårt att komma in.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Anna SYV