Alex
    Hej, det är så att jag läste Matematik C för ett par år sedan då jag gick på ett samhällsvetenskapligt program på gymnasiet. Nu har jag börjat läsa naturvetenskapligt basår och förmodade att jag inte behöver läsa Matematik 3c utan kan direkt läsa matematik 4? Kan jag ens läsa matematik 3c eftersom jag redan har läste matematik c tidigare? Jag är helt enkelt osäker om vad som gäller då och skulle gärna få vilja klarhet kring detta.

    En annan sak som jag även har kollat på när det gäller tekniska högskoleutbildningar är att dem exempelvis likställer nya Matematik 3c med det gamla Matematik D, hur kommer det sig? Borde inte det vara matematik C = matematik 3c? Och hur blir det för mig i det här nya systemet om jag nu skulle vilja läsa tekniskt på högskola eftersom jag har läst gamla matematik A, B och C och ska hoppa in i det nya Matematik 4. Godkänner skolan detta?

    Jag hoppas ni förstår hur jag menar trots en hel del frågor.
    Tack på förhand

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Alex!
    Det är en mycket bra fråga du ställer. Det är många med dig som säkert undrar samma sak och jag ska försöka förklara.

    Innan gymnasiereformen 2011 fanns det gymnasiala mattekurser som hette A, B, C, D, E och Matematik "delta".
    Efter reformen 2011 finns det Matte 1a, 1b, 1c
    Matte 2a, 2b, 2c
    Matte 3b, 3c
    Matte 4
    Matte 5
    och flera OLIKA KURSER som alla heter "Matematik Specialisering".

    Grejen här med de nya kurserna är att de spåren går Olika PÅ DJUPET i varje kurs.
    c-spår är Avancerat spår
    b-spår är medelsvårt
    och a-spår läses på yrkesprogram och bör vara "anpassade till olika yrken" kurs i Matte (typ, så att "ska man bli snickare - så räknar man på just den matte, som just snickare behöver kunna på sin arbetsplats" och "ska man bli undersköterska, övar man på att räkna på hur man minskar dos av medicin med ett visst antal procent").

    Hur de gamla och de nya mattekurser på gymnasiet motsvarar varandra?
    Det är en fråga som inte har något exakt och tydlig svar.
    På ett ungefär motsvarar
    Matte 1a, 1b eller 1c - Matematik A
    men sedan (med högre mattekurserna) blir det svårt att jämföra.
    Matte 2a, 2b eller 2c - borde motsvara Matematik B men i matte 2c läser man svårare matte på slutet av kursen och "går in" på det som förr lästes i början av Matte C.
    Matte 3b motsvarar Matte C
    Matte 3c motsvarar senare del av Matte C och början av kursen Matte 4.
    Matte 4 motsvarar i stort sett Matte D.

    Därför bli det "obegripligt" för sökande som tittar på behörighetskraven och till vissa utbildningar behöver man ha godkända betyg i "Matematik 3b, 3c eller Matematik C"
    och till andra utbildningar - "Matematik 3b, 3c eller Matematik D".
    De utbildningsansvariga gör i så fall bedömning att det inte räcker med den matten som Matematik C innehöll utan man måste även kunna den matten som fanns i första delen av kursen Matte D - men man kan ju inte skriva så att "du måste ha godkänt i första delprov i kursen Matte D", därför "tar man i" och sätter lite högre krav än som egentligen är nödvändiga.

    Tröst för den som tvingas läsa mer matte än nödvändigt är att det blir lättare inne på utbildningen sen, när man från början kan mer matte.

    Jag hoppas att min förklaring låter någorlunda OK och att du kan förstå och acceptera den.
    Om du hittar en bättre förklaring någonstans, meddela oss - vi vill lära oss och samla på oss bra info, så att vi kan hjälpa fler och på bättre sätt.

    Läs även på http://www.fragasyv.se/info/matematik-pa-gymnasiet
    Och se en bild på http://www.fragasyv.se/dokument/273 som ska illustrera vilka "nya" mattekurser som finns.

    Hör av dig om du undrar ngt mer eller om jag missade att svara på någon av dina frågor!
    Lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack för svaret. Blivit lite klokare nu tror ja. Dock undrar jag om ja kan läsa matematik 4 omgående? Situationen är som sådan att jag just nu repeterar matematik 3c nu under hösten för att friska upp mina kunskaper för att sedan läsa matematik 4 under vårterminen. Med tanke på den nya reformen, får jag läsa matematik 3c och få betyg i det när jag har matematik c i bagaget sen tidigare? Utifrån det du har skrivit så förmodar att jag det räcker det med att jag läser Matematik 4 och blir då behörig till tekniska utbildningar. Rätta mig gärna om jag har fel. Tack på förhand
    • Milla : Glömde skriva att den gamla kursen Matte B var en liten kurs á 50 gymnasiepoäng och Matte 2 är á 100 poäng. Alla nya mattekurser är lika stora á 100 gymnasiepoäng. Ang.att du ska läsa Matte 4 så kan du göra det eller så läser du Matte D på komvux, vilket fortfarande är möjligt på vissa komvux - eller gör prövning i Matte 4 eller i Matte D. Om det i din kommun är möjligt välja läsa Matte D (på komvux), kan du samråda med matteläraren eller med studievägledare på de utbildningar dit du vill söka sen - vilket de tycker blir bäst för dig. Finns det bara Matte 4, så läser du den. Det är "överliggande kurs", dvs bygger direkt på de kunskaper som ges i lägre mattekurser och har man godkänt betyg i den, borde man anses ha kunskaper i "underliggande kurser". Dock - för att vara helt säker (jag vill inte vilseleda dig) kan det ev. vara någon avsnitt i kursen Matte 3c som inte ligger till grund till det som man senare läser i kursen Matte 4 och i så fall kan den utbildning där de anser att just kunskaper i den delen av Matte 3c kursen är väldigt viktig att ha, kan skriva av dig som OBEHÖRIG i fall du inte kan uppvisa godkänt betyg i just Matte 3c. För att vara på den säkra sidan, skulle jag antingen försöka uppfylla de behörighetskraven EXAKT - just skaffa godkänt betyg i Matte 3c eller få ett skriftligt svar från studievägledare från den utbildningen dit jag vill söka. "Krokset" här kan dock vara att studievägledare på högskola kan hänvisa till Antagning.se som just bedömer behörighet och gör antagning och Antagning.se kan hänvisa tillbaka till utbildningen då antagning.se kan inte i detalj veta allt om alla tusentals högskoleutbildningar. Hoppas det inte blev för krångligt nu. Vill som sagt inte vilseleda dig.
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    angående din fråga om vilken kurs i matte du bör läsa, föreslår jag att du börjar med självtest och får fram va du MINNS och KAN i matte idag.
    Betyg är bra men man glömmer saker med tiden. Gå in på www.matteboken.se

    där alla kurser är upplagda enligt den nya indelningen i mattekurser.
    Se vilka uppgifter du klarar lätt och vilka du får kämpa med.

    Om du kom in på Naturvetenskapligt basår, prata med den ansvarige på utbildningen. De på Nat.basår är vana vid att ha "gamla elever", dvs de som har betyg från kurser sedan innan reformen och du kan passa på och säga att du gjorde självskattning och dina VEKRLIGA KUNSKAPER ligger "på den och den nivå".
    Får du möjlighet att läsa om en kurs i matte - t.ex. Matte 3 (b eller c) - gör det, för att i fall du redan kan det, blir det lätt och en bra repetition. I fall du glömde eller inte kunde några "kursmoment", lär du det det - så blir det inga konstigheter när du läser en "överliggande kurs", Matte 4.

    Hälsningar
    Mikael SYV