Elev
    Hej!
    Jag undrar vad en hotel manager är, har inte riktigt förstått det trots att jag har läst runt lite. Vad är deras arbetsuppgifter? Vad läser de på utbildningen? Lön? Hur ser arbetsmarknaden ut? Finns det möjliga yrken utanför hotellbranschen? Utvecklingsmöjligheter?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Linda;

    Hotellmanager hör i Sverige ej till de så kallade Reglerade yrken och det är därför rätt så fritt för arbetsgivaren att bestämma vilken utbildning de efterfrågar och vilka arbetsuppgifter som ingår i jobbet. Oftast gäller följande: Hotellmanager har ledande befattningar inom t.ex hotell, turistbyrå, kongresscentera, eventbyråer, olika upplevelseföretag m.fl. Möjliga yrkesroller kan vara receptions-, konferens-, boknings eller hotellchef, teamledare, destinationsutvecklare, turistinformatör etc.

    Lämpliga utbildningar för en hotellmanager kan finnas inom olika stolformer - bl.a inom högskola/universitet och inom Yrkeshögskolan. En YH -Utbildning i hotellmanagement pågår i 4 terminer, 2 år. Första terminen är ofta teoretisk med kurser i bl.a. branschkunskap hotell, besöksnäring, turism och omvärldskunskap, kommunikation och värdskap, branschengelska, hållbar utveckling, miljö och säkerhet. Kurserna ger de studerande en kunskapsbas att bygga vidare på. Följande tre terminer fokuserar ofta på mer specifika delområden såsom t.ex företagsekonomi i besöksnäringen, organisation och ledarskap, arbetsrätt och affärsjuridik samt Service Management. Detta tillsammans med LIA (Lärande i Arbete - en sort "praktik") perioder ger de studerande en helhetssyn, praktisk erfarenhet och ett värdefulla nätverkskontakter.