Marcus
    Vad är en it konsult och vad gör dom? Vad tjänar en it konsult i hallands län?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Marcus,
    här får du en lista på IT konsultens arbetsuppgifter:
    Arbetsuppgifter
    Schemalägga och kalenderboka konsultkollegornas debiterbara uppdrag. Rollen innebär att säkra konsultresurser för planerade och oplanerade uppdrag för att uppnå fastställda beläggningsmål. )
    Du kommer ansvara för upprättande av övergripande utbildnings- och certifieringsplan som ligger till grund för att bolaget genomför, för den aktuella verksamheten, relevanta kunskapsinvesteringar inom konsultgruppen. Planen skall inkludera aktuell certifieringsstatus med 12-månaders ”road-map” framåt för att uppdatera kunskap samt addera ny kunskap. )
    Utföra tekniska arbeten hos bolagets kunder i form av, men inte begränsat till, produktinstallationer, produktkonfigurationer, felavhjälpning, analyser, inventeringar och dokumentation. )
    Genom tidrapportering i affärssystemet (Mamut) säkerställa att nedlagt konsultarbete hos kund redovisas för debitering. )
    Agera TAM (Technical Account Manager) mot ett antal namngivna kunder/konton och upprätta/underhålla adekvat systemdokumentation över deras miljöer. TAM är bolagets primära kontaktya mot kunden avseende tekniska frågor och utveckling av lösningsutveckling. )
    Felavhjälpning och support (tillsammans med bolagets övriga konsulter och supportpersonal) )
    Säkerställa och uppdatera sin egen kompetens genom självstudier och kurser på bolagets produkter och tekniska lösningar, samt skriva nödvändiga leverantörs-certifieringar som krävs inom ramarna för leverantörernas olika ”partner-program”. )
    Aktivt bidra i upprättande och uppdatering av bolagets olika interna ”best practise”-dokumentationer (= RADPOINT Grundplåt). )
    Ge stöd till säljorganisationen ( pre-sales, trafikanalyser, PoCs).

    Angående lön, så uppges det att den ligger idag på ca 34 000 kr./månad - i genomsnitt. Den absolut högsta lön för IT konsult uppger uppgå till 77 000 kr./månad.
    Då IT konsult är ofta egen företagare, kan det gå väldigt olika och man kan i början tjäna lite eller inget alls och sedan om firman går bra, kan man ta ut hög lön. Som anställd, skulle jag tro att det är rimligt att begära 30 000 kr. om man är nyutbildad och man får kanske 28 000 kr./månad, det är min gissning.

    Vänligen
    Mikael SYV