Hej Fanny!
    det är bedömning som antagningsgruppen på det lärosäte där du vill läsa masterprogrammet gör, som kommer att gälla. Så, fråga gärna de som kommer fatta det beslutet, alltså Antagningsgruppen på det aktuella lärosäte.
    Om du vill veta min personliga åsikt, så: Ja, jag tycker att högskoleutbildning till journalist som är på minst 3 år och om du tar ut kandidatexamen, så borde du betraktas som behörig sökande till det masterprogrammet som kräver "en kandidatexamen i samhällsvetenskap eller humaniora", men det är inte min åsikt som kommer spela roll, utan för det första så ska det masterprogrammet finnas kvar när det blir dags för dig att söka till det (utbildningsutbud förändras och även behörighetskraven kan förändras), och för det andra - så även om man är behörig sökande, så betyder de inte per automatik att man kommer in, tyvärr.
    Därför råder vi att söka den grundutbildning som man sedan "kan leva med" i den meningen att i fall man ej kommer in på någon vidareutbildning, så är man ändå "nöjd", alltså att man kan tänka sig söka jobb direkt efter grundutbildningen.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!