Emelia
    Jag går andra terminen på naturlinjen och har än så länge avslutat två kurser. Mitt jämförelse tal är efter det 18.33. Det fick mig att tänka på, vad är "bra" när jag går ut? Hur stor betydelse har jämförelsetalet i vidare utbildningar? Vad krävs för att komma in på de typiska naturvetenskapliga/tekniska högskolorna/universiteten? Är det vanligt att ha A i alla ämnen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emelia!

    Du ställer en mycket intressant fråga men som också är mycket svår fråga att ge svar på! :)

    De "typiska" yrken för Natur- och Teknikvetare är många och olika populära. T.ex. är det jättesvårt att komma in på utbildningar som leder till att man kan bli Läkare, Tandläkare & Planeringsarkitekt då inte ens alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet kan vara tillräckliga utan ofta krävs det också att man även har några meritpoäng också.

    Du får hemskt gärna kika på alla de olika yrken inom Naturvetenskap & Teknik, t.ex

    Hippolog

    Geograf

    Arkeolog

    Textilingenjör

    Projektingenjör

    Civilingenjör inom bioteknik

    Du hittar väldigt många yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Det du kan göra är att försöka få så höga betyg du kan på gymnasiet + försöka bli behörig till den utbildningen som leder till det yrke som du helst vill ha.

    Kika även på www.yhguiden.se - på Yrkeshögskoleutbildningar. De är mindre kända än högskoleutbildningar /ännu/ men de är på uppgående. Det finns ganska stor variation inom Yrkeshögskola och nästan alla kan hitta någon YH som är intressant för dem.

    Jag hoppas mitt svar hjälper dig på vägen mot ditt dröm-yrke!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare