Kimia
    Om man vill jobba inom antingen sjukvård eller tandvård.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    fördelen med Vård/Omsorgsprogrammet är att det finns goda chanser att få jobb direkt efter gymnasiet - som undersköterska. Det är en mycket stor fördel, när ungdomsarbetslöshet är så stor som det är nu.
    VO är det gymnasieprogrammet som "ger jobb" till ungdomarna, kan man säga.

    För att jobba inom Tandvård, måste du gå en eftergymnasial utbildning - Tandsköterska på en Yrkeshögskola eller Tandläkare eller Tandhygienist på högskola.
    För att komma in på de utbildningarna behöver man inte ha gått just VO. Man kan gå ett annat gymnasieprogram, formellt sett men personligen tycker jag det är jättebra med kunskaper inom vård och omsorg när man söker vilken som helst utbildning som har med Medicin att göra. Det blir lättare att läsa samt man får troligtvis djupare kunskaper och blir en bättre specialist, än annars.
    Mvh
    Mikael SYV