Hannaj
    Jag gick ut gymnasiet med många F pga låg närvaro. Jag kompletterade de flesta ämnena på komvux och är glad för det trots att jsg är väldigt besviken på att jag inte har fått nåt högre betyg och mitt snitt lider. Nu har jag 4 ämnen kvar som jag måste godkännas på tills jag når mina 1250 poäng (en av kurserna är en grundläggande matte 2 kurs).
    Jag verkar dock inte klara av det pga jobbet som stjäl all tid och det faktum att jag läser online som gör att jag hamnar väldigt efter på de ämnena jag har svårt med (matte o kemi). Nu blev de två kursens av mina fyra avbrutna.

    Det fick mig att börja tänka på folkhögskola. Det känns som det bästa alternativet att va på plats och inte jobba utan bara fokusera på plugget. Jag vet även att har inte brukat upp alla 120 CSN veckor.

    Men hur funkar folkhögskola om man söker den högskoleförberedande kursen på ett år? Kommer jag börja om allting? Får jag ens börja där?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, om studieformen folkhögskola kan du läsa på Framtid.se/studier/folkhögskola
    Det finns 155 folkhögskolor i Sverige. Varje folkhögskola är som ett "eget företag" alltså finns skillnader i miljön, i vilka kurser som erbjuds mm.
    Du söker till varje folkhögskola direkt till skolan och kan söka till många olika samtidigt. Vill du läsa mot högskolebehörighet söker du till en Allmän kurs. Det är sammansatta utbildningar som varar mellan 1 och 3 år som har som mål att du uppnår OMDÖME OM GRUNDLÄGGANDE BEHÖRIGHET. Med det omdöme prövas du i BF-urvalet vid ansökan till svenska högskoleutbildningar.
    ang. om du kommer in eller inte - så kan vi inte svara på, utan vi råder att söka till alla de folkhögskolorna som du kan tänka dig vilja läsa på och så får du svar från varje folkhögskola, och blir det så att du blir antagen på flera - kan du då välja vilken du vill börja på.
    Mvh
    Julia