abdisamed Hassan
    Hej! Jag vill veta vad är grundläggande behörighet i ekonomiprogrammet?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej,
    Grundläggande behörighet får man bland annat om man tar ut Gymnasieexamen från ett högskoleförberedande program. Betygen i kurserna svenska/alternativt svenska som andraspråk/ 1, 2, 3, engelska 5, 6 och matematik 1 samt gymnasiearbetet ska vara godkända och total summa poäng under tre år på gymnasiet måste uppgå till minst 2500 p samt ett antal obligatoriska kurser måste vara godkända.
    Om man inte uppnår kraven för Gymnasieexamen, får man ett Studieintyg (som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier).
    *** *** ***
    Om man studerar på ett Yrkesprogram och får Yrkesexamen, har man Grundläggande behörighet BARA OM MAN HAR GODKÄNDA BETYG från kurserna Svenska 2 och 3 samt Engelska 6. Eftersom Svenska 2, 3 och Engelska 6 inte alla ingår i studieplan för Yrkesprogram, bör man välja de kurserna inom Individuellt val, 200 p - i fall man vill uppnå grundläggande behörighet. På vissa yrkesprogram måste man läsa en utökad kurs.
    Om man har Yrkesexamen och inte har läst eller inte har fått godkända betyg i svenska 2&3 eller Eng 6 - kan man komplettera på KomVux.
    *** *** ***
    Personer med "äldre betyg", innan Gymnasiereformen 2011, uppnår Grundläggande behörighet genom att kunna uppvisa sina gymnasiebetyg /som har olika namn, beroende på när de är utfärdade - t.ex. Slutbetyg men minst 90 % poängen godkända/. Särskilda regler gäller kring Grundläggande behörighet för den som läste gymnasiekompetens på en Folkhögskola.
    *** *** ***
    Om du återkommer med uppgift om vilket program du läser eller vill söka till - kan jag svara med exakta uppgifter om hur man uppnår Grundläggande behörighet på just ditt gymnasieprogram.

    Bästa hälsningar
    Mikael SYV