Tania
    Jag undrar vad är högskola och vad är universitet. Vad jag vet är att när man ska söka jobb så har man tre olika nivåer gymnasium, högskola och universitet. Men jag fattar inte då vad högskola och universitet är.
    Vilken pluggar man i först efter gymnasiet och vilken kommer efter.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!
    I Sverige är det så att Universitet är en högskola som fick högre "status", har uppfyllt vissa kriterier, t.ex har högre antal professorer per studerande och bedriver forskning på hög nivå. Både till högskola och till universitet kan man söka direkt efter gymnasiet.
    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Vilken är bättre att söka efter gymnasiet?
    • Milla : Jag kommer att svara på din kommentar i ett nytt svar.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tania!

    Det är en viss UTBILDNING som du vill söka - som kanske inte finns på både högskola och på universitetet. Du söker just till en viss Utbildning och ser var den finns.

    Om den utbildning som du vill söka på högskolenivå finns både på högskola och på universitetet, söker man oftast i första hand i sin egen hemstad (där man har boende) och i andra hand i en stad där man vet att man har möjlighet att skaffa bostad.

    Det finns ungdomar som tycker att det är "finare" att läsa på Universitetet och söker därför till universitetet i första hand - till Lunds Universitet, till Göteborgs Universitet, till Stockholms Universitet eller till Universitetet i Uppsala t.ex. Sedan händer det tyvärr att man inte kan utnyttja sin utbildningsplats pga man inte lyckas hitta bostad och tvingas tacka Nej till utbildningsplatsen, vilket är jättetråkigt.

    Vad jag råder dig till är att: först och främst hitta en utbildning som du vill gå; se sedan VAR JUST DEN UTBILDNINGEN finns. I fall den finns på olika högskolor och Universitet, råder jag dig söka i första hand till den staden där du har bostad eller där du vet att du kan hitta bostad - snarare det än att just fundera på om det är bättre att söka till högskola eller till universitetet.

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare