Tania
    Jag undrar när man gör högskoleprovet och vad är det?
    Hur många gånger kan man göra det och hur mycket är det minst man måste ha för att få kunna fortsätta sina studier?
    • : Högskolepoäng: Poäng som du får för en veckas universitetsstudier (ungefär).
    • : Högskoleprovet: Ingen åldersgräns. Ett prov görs i vår (28 Mars i år) och en i höst. Man gör det ofta för att högskoleprovet är ett jämförelsetal som du kan konkurrera med till de flesta utbildningarna som finns (Universitet/Högskola). T. ex. du har gått naturvetenskapsprogrammet och vill bli läkare. Du har höga betyg men vet inte om det räcker. Därför gör man provet många gånger, för det resultat du får på provet kan du konkurrera med i antagningen. Du måste dock vara behörig till det du söker (Om ett program kräver BIOLOGI 1 ska du också läst BIOLOGI 1). Man får göra det hur många gånger. Alla resultat som är högre än 0,05 överförs till antagningssystemet. Provet är INTE obligatoriskt, men bra! Dock kostar det 450 kr/gång, men väl värt om det leder till ens drömutbildning. MVH,
    • : Mer info: http://studera.nu/hogskoleprov/anmalan-och-information-om-provet/allt-om-hogskoleprovet/
    • : Tack så mycket!
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Tania!

    Läs om Högskoleprovet på http://www.fragasyv.se/info/hogskoleprovet

    hp=högskolepoäng: om man läser en vecka på heltid på högskola/universitet - motsvarar de studier 1,5 hp

    En termin (20 veckor) på högskolenivå på heltid = 30 hp.

    Om en högskoleutbildning är på 120 hp = 2 år på heltid eller 4 år på halvtid.

    Du fick också bra kommentarer från Brendan!

    Bästa hälsningar
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare