Mimmi
    Jag är rätt så intresserad av Humanistiska (språk) och jag undrar hur mycket poäng det krävs för att komma in på det? Hade i såna fall tänkt studera den inriktningen på Katedralskolan i Lund eller Olympiaskolan i Helsingborg!
    • Mikael : Skickar direkta länkar där du kan se Meritvärde /antagningspoäng/ i mitt svar till dig nu! :-)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mimmi,
    det går att titta på "gamla antagningspoäng" eftersom det är ingen som kan helt säkert säga vad det blir framöver. Antal poäng som krävs för att komma in på en viss utbildning kan ändras pga olika omständigheter: antal utbildningsplatser, vad andra elever som söker samma som du - har för poäng.

    Om du ändå vill veta vad de "gamla poängen" var, kan du kontakta Gymnasieantagningen i Helsingborg
    Skol- och fritidsförvaltningen, Östra Allén 16, 251 89 Helsingborg
    [email protected] .
    Du kan även kontakta skolorna direkt med frågan vad krävdes det för poäng för att komma in förra året och året innan.
    *** *** ***
    Råder dig att söka flera alternativ, t.ex. i tredje hand kan du söka till den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/cybergymnasiet-malmo.

    I din gymnasieansökan sätter du som första alternativ den skolan dit du helst vill komma in på.
    Om det, tyvärr, blir så att dina poäng inte räcker, är det väldigt bra att du har flera alternativ "att falla tillbaka på".

    Jag råder dig att kämpa för att få så höga betyg som möjligt för att du skall stå dig starkare i konkurrensen om en utbildningsplats. Du vet säkert själv redan att behörighet till Humanistiska programmet är minst betyg E i följande grundskoleämnena: svenska, engelska, matematik, historia, geografi, samhällskunskap & religionskunskap samt fem andra valfria grundskoleämnena. Behörighet till alla olika gymnasieprogram kan du se på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/behoerighet-att-soeka-till-gymnasiet-gymnasiebehoerighet. Om man inte är behörig, kan man inte antas till ett Nationellt gymnasieprogram.

    Bästa hälsningar & lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hejsan, se vad jag har hittat http://www.skanegy.se/sites/all/files/uploads/avslutad_antagning_helsingborg.pdf
    på länken ovan ser man bl a att Olympiaskolan hade 258.0 Mtv på Humanistiska programmet

    och på http://www.skanegy.se/sites/all/files/uploads/slultlig_antagning_lund_2014-15.pdf
    såg jag att Katedral i Lund hade 177,5.

    Tänk på att Antagninspoängen kan gå både upp och ned och att du inte kan veta säkert /ingen kan/ innan alla blir antagna till nästa läsår. Därför rekommenderar vi att man för söker få så höga betyg man kan samt att man söker till flera olika skolor samtidigt.
    Många vänliga hälsningar
    Mikael SYV