Kim
    Skulle någon kunna förklara exakt vad IB är samt fördelar och nackdelar med att välja IB framför andra vanligare program t.ex. Ekonomi, Samhällsvetenskapligt, Naturvetenskapligt etc..
    Tack i förväg!

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Kim,
    läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB och återkom sen om du fortfarande har frågor.
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte
    • : Tackar, har ett par frågor om detta nu. Skulle IB göra mig behörig till ett svenskt juristprogram eller endast utländska? (ag planerar att studera utomlands efter gymnasiet men vill ändå veta om jag skulle bli behörig till svenska program. Vilka kan/måste jag välja för jurist behörighet? Är extremt intresserad IB då jag älskar engelska och vill studera utomlands i framtiden, så tackar för all hjälp ni kan ge!
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan, du blir behörig att söka till svenska högskoleutbildningar på IB. till Jurist behöver du inte lägga till ngt. speciellt för att behörighet till Jurist är bara Historia 1b och Samhällskunskap 1b /som är obligatoriska kurser på alla högskoleförberedande program med ett litet undantag av Teknik där man läser en lite mindre kurs och behöver lägga till en 50 poängs kurs i Historia/ men det är mycket "vanlig" behörighet till svensk juristutbildning så du blir garanterat behörig. Ta kontakt med IB som har SYV som är mycket väl insatt i just den problematiken som du konfronteras med nu, när elever vill kunna söka utbildningar i Sverige och utomlands och det är precis vad man kan efter IB. Vet inte var du bor, kan därför inte hänvisa dig till någon specifik skola. Se i stället på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=17&vocation=&variant=&county=&order=school det är 30 gymnasieskolor i Sverige idag som erbjuder IB, hitta den skolan som finns i ditt län och läs på deras hemsida, ta kontakt med deras SYV, besök skolan. I fall de inte har ett inplanerat öppet hus, be att få komma på besök och kanske en hel dag, följa med eleverna under en dag. Det brukar kallas på svenska "skugga" en elev eller en hel klass.
    Med vänliga hälsningar
    Anna SYV på Fragasyv.se