Hej,
    om det står "introduktionsprogram, program inriktad val samhällsvetenskap" måste det betyda att på den utbildningen blir eleven inskriven på IM: programinriktad val pga hen är obehörig till samhällsvetenskapsprogrammet
    men eleven kommer gå i en "vanlig" samhällsklass;
    I de ämnena elever är obehörig, kommer hen försöka läsa ikapp - uppnå grundskolebetyget och sedan påbörja gymnasiekurser i de ämnena - med målet att ta ut examensbevis (vilket är mål för eleverna på de nationella gymnasieprogrammen).
    Vänligen
    ANNA
    P.S: Programinriktat val är ett av de fyra Introduktionsprogrammen; de övriga IM är Yrkesintroduktion, Språkintroduktion & Individuellt alternativ.