Agnes
    I gymnasieförordningen under rubrik Examensbevis och studiebevis 14§ nämns "Om en elev har två betyg från samma kurs eller jämförbara kurser, ska det högsta av dessa betyg tas med i examens- eller studiebeviset." Jag undrar vad som menas med jämförbara kurser. Ingår det i defintionen av jämförbara kurser att t.ex både kurserna går att välja som individuellt val eller programfördjupning? Vidare undrar jag om en elev har en kurs som individuellt val som ingår i studieplanen och en kurs som också kan väljas som individuellt val men hamnat på utökat eftersom eleven redan läser/läst 200 p individuellt val, och eleven får högre betyg på kursen som är utökad än kurserna som ingår i studieplanen under individuella val. Kan då eleven ha rätten att byta den utökade mot en av de individuella kurserna som ingår. Kan man i detta fall anse att individuella val kurser är jämförbara och att kursen som har högst betyg ska inkluderas i studieplanen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Agnes,

    principen är att Studieplan för en gymnasieelev reviderad Pro-aktivt, alltså att varje kurs skrivs in innan den påbörjas inom en viss "kategori" och så utfärdar man sedan examensbevis, utifrån hur studieplanen ser ut.

    Skolverket avråder från att revidera studieplaner retro-aktivt, alltså efter att kursen redan har påbörjats, och ännu mindre - när betygen är satta; detta för att i så fall är anledningen att Höja elevens meritvärde; och det heter på "ren svenska" att "fixa och trixa" ...

    **********
    Jämförbara kurser
    Jämförbara kurser är det "i princip samma kurser" - kan t.ex vara en gammal kurs (Matematik A) och en ny kurs (Matemaik 1).
    **********

    Med det sagt, så vet vi att vissa gymnasieskolor följer inte skolverkets rekommendationer, och "fixar och trixar" men då i första hand för att ge elever möjlighet att uppnå kraven och Få ut Examensbevis; exempelvis om eleven har för många F betyg men har godkända betyg i U-kurser, skriver man en U-kurs som en vanlig kurs, om detta, för övrigt, är möjligt - för att eleven ej ska sluta gymnasiet med ett Studiebevis, som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Det kan också finnas exempel när gymnasieskolorna har retroaktivt ändrat i studieplanerna - just med syfte att Höja meritvärde. Kommer Skolinspektionen "på dem" - kan det bli anmärkningar; för att det går emot de rekommendationer och riktlinjer som gäller.

    Att läsa U-kurser är ett undantag
    De flesta gymansieelever läser endast "vanliga kurser", ej U-kurser.
    Rektors beslut krävs för att en elev ska få läsa en U-kurs.
    Tanken med U-kurser är inte att de ska fungera som "back-up" (om att i fall man får högre betyg i den, så kan man byta och få högre meritvärde - nej!). U-kurser läser man om man är "för duktig" och har för mycket fritid och vill lära sig mer; eller om det är inom vanligt program omöjligt att inrymma en kurs som eleven behöver för behörighet till en eftergymnasial utbildning; vi vet även att meritpoängsgivande kurser, som engelska 7 och moderna språk 3 och 4 läses som U-kurser, men då räknas de betygen in i alla fall... för att U-kurser som ger meritpoäng räknar man in betygen i jämförelsetal.

    Tips!
    prata med syv på just din skola.
    Hur just din skola gör i fall du får högre betyg i en U-kurs och det "i princip" blir möjigt att fixa-och-trixa så att du får högre meritvärde, kan inte vi här på Fråga SYV svara på.
    Din skola kan vägra det och då följer din skola skolverkets rekommendationer.

    Vänligen
    ANNA