Anastasia

    Jag ska snart börja i gymnasiet och funderar på att gå naturvetenskapsprogrammet inriktning samhällsvetenskap. Just nu är jag mest inne på att gå juridiklinjen i framtiden, men jag är även intresserad av att bli till exempel forskare inom kemi. Är jag behörig till det om jag går natur-sam i gymnasiet?

    • Ludmila : Särskild behörighet till kandidatprogrammet i kemi ser ut så här: Biologi 2, Fysik 1a / 1b1+1b2, Kemi 2, Matematik 4. Och på inriktningen sam på NA ingår inte biologi1, Kemi 2 eller matte 4.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej!
    Juristprogrammet kräver för behörighet godkända betyg i samhällskunskap 1b och i historia 1b och båda de kurserna ingår i NA, oavsett inriktning, som obligatoriska kurser.
    Däremot om du funderar på att utbilda dig inom kemi, då finns det ingen garanti på att läsa mer kemi än kemi1 på inriktningen "samhälle" på NA. Kemi 2 är på NA en valbar kurs som kan läsas om eleven så önskar och om skola kan erbjuda det - t.ex kan hinder ligga i att "schemat går inte ihop".
    Det som Ludmila skriver i kommentaren till din fråga stämmer också. Dessutom kan du behöva godkänt betyg även i fysik 2, om du väljer söka till civilingenjörsprogrammet (t.ex Civilingenjör inom kemiteknik).
    Man kan dock komplettera efter gymnasiet - t.ex på naturvetensk.eller teknisk basår men om du vill bli behörig redan på gymnasiet och vill därför garanterat läsa de kurser som du kommer behöva inför högre kemiutbildningar, då rekommenderar jag Naturvetprogrammet.inriktning "naturvetenskap".
    Tips! om du kommer in på en gymnasieskola som erbjuder båda inriktningarna på NA, kan du välja inriktning inför år2, därför att inriktningskurserna på NA brukar läsas från år2 och under år1 läser eleverna på NA samma kurser, oavsett vilken inriktning de ska läsa i år2 och 3, sen.

    Exempel på gymnasieskolorna som för elever som börjar gymnasiet hösten 2021 har för avsikt att erbjuda båda inriktningar på NA är:
    sjölins-sodermalm
    Sjölins-gymnasium-nacka
    Rudbeck-sollentuna
    Procivitas-stockholm-karlberg
    Nacka-gymnasium
    Kunskapsgymnasiet-liljeholmen
    Klara-teoretiska-gymnasium-stockholm-västra
    Klara-teoretiska-gymnasium-sollentuna
    Järfalla-gymnasium
    Hvilan-i-stockholm