Oliver
    Hej, jag undrar om juristexamen är avancerad och svår? Jag undrar också vad det går ut på (vad den är om )?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Gustav!

    Juristprogrammet på universitetet läser man i 4,5 år på heltid. Det är ganska lång och på många sätt "svår" utbildning. Det är också ganska svårt att komma in på den, eftersom den är mycket populär med många sökande med höga betyg. Det kan hända att inte ens alla A-betyg i alla gymnasiala kurser räcker, utan man kan vara tvungen att ha några meritpoäng (om antagningsgräns hamnar över 20.0 i meritvärde).

    Givetvis kan man komma in med lägre betyg, men i så fall måste man ha mycket högt resultat på högskoleprovet.

    Just nu finns det möjlighet att ta Juristexamen på sex olika universitet runt om i Sverige. Det är bra om du kan gå på utbildningarnas egna hemsidor, t.ex den här sidan som berättar om utb i Uppsala. När du har läst på alla de olika sex hemsidor, kan du också kontakta Studievägledare på alla de sex universitet och ställa dina frågor. Det är i så fall mycket bra om du skulle kunna precisera dina frågor lite mer för att det är enormt svårt att svara på "vad det handlar om" allmänt... man kan skriva "sida upp och sida ner" vad man själv tror som är bra för dig att veta, men det är kanske inte alls just "det" som du är nyfiken på.

    Försök precisera dina frågor så mycket du kan. Läs om yrke Juristwww.framtid.se

    Om man inte vill eller kan läsa till Juristexamen, kan man titta på yrkeshögskoleutbildning till Paralegal, juridisk assistent.

    Vänliga hälsningar

    Julia Syv

    • : Jag har hört också att man måste betala under utbildningen? Om så vad är det man betalar för?
    • Julia : Om man inte svenska medborgare och inte har permanent uppehållstillstånd i Sverige - då betalar man terminsavgifter. Annars så är det kurslitteratur som kan kosta pengar att köpa. Självaste undervisningen ska vara gratis. Om du har andra uppgifter, var god skicka en snabblänk/direkt länk till den info - så får vi se vad det är för avgifter... :)