Naturaren
    Hej!

    Jag går naturvetenskap och skulle vilja läsa Bioteknik vilket finns som individuellt val, enligt rektorer kommer den inte bli av och trots frågeställning får vi som valt den (7 personer av 30 möjliga) inte några tydliga skäl till att det inte skulle gå. Vad finns det för krav på en individuellt val kurs som skolan ändå erbjudit?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    inom individuellt val finns utrymme för 200 gymnasiala poäng. Egentligen så "vilka som helst" gymnasiekurser som får ingå i examensbevis i kategorin "individuellt val" men det är skolan som bestämmer vilka kurser som finns att välja mellan (enligt vilken kompetens som lärare på skolan har). Men "bara för att" kursen fanns på listan av valbara kurser på en viss skola så kan inte någon ge en garanti på att kursen ska starta. För det första, så brukar det krävas att minst 20 elever väljer kursen, sedan ska också schemat "gå ihop" och om läraren "försvinner" t.ex blir långvarigt sjukskriven eller föräldraledig, så kommer inte kursen att erbjudas. "Valbara kurser" är valbara om skolan kan erbjuda undervisning i de kurserna. Obligatoriska kurser måste erbjudas. Som "valbara" kan skolan bestämma att alla elever ska läsa "de här kurserna" och det går inte emot elevernas rättigheter. Elever på gymnasiet har många rättigheter men att välja kurserna ingår egentligen inte ... utan valmöjlighet finns "i mån av möjlighet" (om skolan kan erbjuda det). Skolorna försöker ge så mycket valfrihet som möjligt men ekonomin måste också gå ihop. T.ex om 7 elever valde en viss kurs, så är det ju för få för att kursen skulle kunna erbjudas. Undantag finns i vissa fall t.ex om det handlar för minoritetsspråk, men inte för bioteknik.
    Så, mitt svar är att du inte kan göra så mycket mer än att försöka få fler elever att välja den kursen men även om många "väljer" (egentligen Önskar) den kursen, så kan skolan (rektorn) säga: Nej, kursen kommer inte erbjudas. Någon förklaring tror jag inte rektorn är skyldig att erbjuda (men fråga skolverket också, om du vill - ring 08-52733200).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Naturaren : Okej, det hela verkar lite märkligt bara eftersom läraren som var planerad att ha kursen sa att den tidigare år delats upp i två grupper på 6 personer i varje och då tänker jag att en grupp borde gå lika bra, men det kanske är fler saker som spelar in. Tack för svar och förklaringar!
    • Milla : Du får gärna kontakta skolverket men jag tror du får svar att det är "inte reglerat och upp till skolan". Det som eleverna på gymnasiet har rätt till är att om de läser på ett nationellt svenskt program att undervisning i Obligatoriska kurser erbjuds + i tillräckligt antal poäng till upp till 2500poäng som krävs för att ta ut examensbevis. Det finns gymnasieskolor som väljer "valbara kurser" åt eleverna, genom att säga att det erbjuds "den här profilen och där ingå.. de här kurserna" och det är inte emot reglerna.