Louise
    Hej!
    Generellt sätt är regeln att en elev som inte är behörig till ett nationellt program är behörig till IM. Jag undrar dock om en elev som är behörig till ett yrkesprogram men inte ett högskoleförberedande program, kan ex. söka IMV- samhällsvetenskapliga programmet? Eleven befinner sig i ett ingenmansland där hen är behörig till nationella yrkesprogram, dock inte högskoleförberedande (och verkligen inte vill gå ett yrkesprogram).

    Tack på förhand!
    • Milla : Vilka betyg saknar eleven för behörighet till SA?
    • Louise : Hej! I dagsläget är utmaningen antal godkända ämnen. Eleven har minst betyget E i Sv, En, Ma samt SO-ämnen, Bl, Mu och eventuellt några andra ämnen. Eleven strävar i dagsläget med att få betyg i NO-ämnena för att få sammanlagt 13 godkända ämnen.
    • Milla :

      För eleven 12 godkända ämnen, blir hen behörig till högskoleförberedande gymn.program. men om det är osäkert om hen blir behörig, råder jag att lägga in även alternativ som obehörig in i gymnasieansökan och längst ner även ansökan till yrkesprogrammen, för att det är ju bättre att få en gymnasieplats än att inte få någon plats, även om platsen kanske är på ngt program som man egentligen inte vill gå på. eftersom gymnasiet inte är obligatorisk skolform kan eleven vara utan gymnasiestudier, helt och hållet. Och vad ska hen göra i så fall?

    • Milla :

      Eleven kanske inte vet att även på yrkesprogrammen kan hen bli behörig till högskolestudier. Och det går annars komplettera efter gymnasiet. En stor fördel är att lära sig ett Yrke i unga år (då har man alltid ngt att falla tillbaka på!) Lästips: framtid.se/bloggar/valj-den-breda-vagen-fram-ga-pa-gymnasiets-yrkesprogram

    • Louise : Eleven är medveten om att hen kan bli behörig till högskolestudier på ett yrkesprogram men hen har inget intresse av att gå ett sådant program. Hen är studiemotiverad och hade med största sannolikhet kommit in på ett högskoleförberedande program om det inte var för en viss tids sjukdom. Vi kommer att göra en ansökan i fri kvot samt säkra upp med y-program för, precis som du skriver, är det bättre än inget program alls. Dock undrar jag om en elev som är behörig till ett y-program, men inte ett högskoleförb. program, fortfarande är behörig till Programinriktat val? Eller är det endast för elever som inte har behörighet till något nationellt program?
    • Anna : I de flesta fall är ansökan i "fri kvot" för de som är Behöriga men där det inte går att få fram betygspoängen/meritvärde (utländska betyg) eller de som har lågt meritvärde men de är ju ändå Behöriga. ,,, -du frågar också om behörighet till IM om man är behörig till yrkesprogrammen: du får gärna kontakta skoloverket. Den uppfattning jag ha är följande: platserna på IMV brukar vara myckdet få och konkurrensen om de platserna kan bli mycket hård; det finns inga nackdelar att lägga in ansökan om IMV in i gymnasieansökan som elven gör, sedan blir det upp till gymnasieantagningen att göra antagning. Det finns inga nackdelar i att söka Många olika alternativ till gymnasiet: jag skulle råda eleven försöka få så många och så höga betyg som möjligt, vilket du säkert redan har gjort+ att lägga många alternativ in i gymnasieansökan: i första hand, högst upp det alternativet som hen helst vill komma in på, t.ex "vanlig" SA, och det på flera gymnasieskolor, sedan IMV mot SA och det på alla de gymnasieskolorna som inom pendlingsavstånd erbjuder den möjligheten och sedan ansökan till några yrkesprogram, så att man "täcker allt" om att i fall.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Louise!
    Tanken med IMV är att eleverna ska snarast möjligt kunna antas till det nationella programmet. Om det fattas så pass mycket inför behörighet till SA (i fallet med den eleven som din fråga handlar om) att det inte är rimligt att förvänta sig att eleven ska kunna antas till ett nationellt program, alltså inom kort (t.ex under första gymnasieåret) bli behörig till SA och sedan läsa mot examensbevis, då är det "ingen idé" att ens sikta på IMV mot SA, tänker jag. Det är också "dubbel belastning" på eleven att både läsa grundskoleämnen för att läsa ikapp och bli behörig till SA eller försöka bli det... och samtidigt också följa den vanliga undervisningen på SA.

    Studie- och yrkesvägledare