Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sara,

    både matte 3b och matte 3c ger behörighet till naturvetenskapligt basår i Stockholm och i Göteborg. I andra städer räcker det med matte 2 (i alla fall i några städer). Naturvet.basår bestämmer varje högskola/universitet själva vilken behörighet de ska kräva.

    Vilken matte-kurs har du idag godkänt betyg i?
    Matte 3b är mer inriktad på ekonomi och matte 3c - mer inriktad på Naturvetenskap.
    Men det är ofta lättare att få högre betyg i matte 3b.

    Prövning kostar idag 500 kr. Man förbereder sig genom självstudier. För självstudier i matte kan vi rekommendera www.matteboken.se
    Fördelen med självstudier är att du kan börja läsa idag och att du kan läsa när det passar dig.
    Nackdelen är att du ej har rätt till något studiestöd /från CSN/ under studietiden och att du inte har lärarstöd/handledning.
    Vi rekommenderar att söka till komvux men samtidigt påbörja självstudier. I fall du får plats på komvux, kan du sen bestämma Ja eller Nej - om du tar studieplats eller inte. Ingen kan förbjuda dig bedriva självstudier när som... oavsett plats på komvux.

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Hej! Tack för snabbt och superbra svar. Nu har jag godkännt i matte 2b men vill vara på säkra sidan för jag vet inte på vilket universitet som lockar mest. Kostar det något att läsa på komvux? Har också hört att man hamnar i en annan kvot på intagningen då. Gäller detta bara för komvux eller också för prövning?
    • Liselotte : Undervisning på komvux är gratis. Läroböcker, resor till skola och mat på skolan kostar pengar /till skillnad från gymnasiet, får man inte åkkort eller gratis lunch på komvux-skolor, tyvärr/, men själv undervisningen är kostnadsfri.
    • Liselotte : Ang. en annan "kvot", urvalsgrupp. Om man är behörig på de betyg som finns inne i Examensbeviset från gymnasiet - prövas man i BI, direktgruppen; om man sedan kompletterar för att få högre meritvärde - prövas man då även, samtidigt, i BII, kompletteringsgruppen. Men om man utan kompletteringar ej är behörig, prövas man endast i BII, kompletteringsgruppen /för att man inte kan prövas utan kompletteringar - man var ju inte behörig då! /. Om man läser på komvux, folkhögskola, natur.vet basår eller gör prövningar - spelar ingen roll. Man KOMPLETTERAR i vilket fall.
    • : Okej, tack för svar!
    Läs alla kommentarer