Lina
    Hej :) Jag går i 9an och läser spanska, men i gymnasiet vill jag välja tyska. Alla säger att jag då kommer att få mindre meritpoäng, vad är det för något?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, meritpoäng är lite extrapoäng som du får krydda ditt slutbetyg med i gymnasiet om du läser vissa kurser och får minst E. Det kan vara bra att ha om man sedan till högskolan vill välja program/kurser som är väldigt populära. Då kan du behöva så mycket poäng du bara kan få.

    I språk kan man få meritpoäng från steg 3 och uppåt. Tycker du att spanska kommer bli jättejobbigt från steg 3 så kanske det inte är värt meritpoängen eftersom du kanske får F - och då får du ju ändå ingen meritpoäng. Fundera på vad som är värt.

    Du kan läsa mer om meritpoäng här https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Gymnasieexamen-2014/Meritpoang/

    /Lena, Syv