florinda

    HEJ, Jag är en italiensk advokat med passionen för barn . I sverige jag har blivit barnskötare och undersköterska Men jag är inte nöjd. Jag skulle vilja hitta ett jobb som tillåter mig att hjälpa barn i svårigheter, för exempel att gå med i någon förening som BRIS. Men med vad titel? Mitt title är inte giltigt här, och jag ska börja igen.I augusti kommer jag att komma in universitetet som förskollärare men jag tror inte att detta är min väg. Finns det någon universitetskurs eller liknande som kan hjälpa mig att nå min dröm? Jag är 44 år gammal och 3 små barn och min svensk är inte perfekt.

    • Mikael : Min erfarenhet är att man många gånger måste börja engagera sig i en hjälporganisation, som en mycket aktiv medlem, för att på sikt kunna få jobb inom organisationen. Tyvärr finns det ingen garanti på att få jobb, oavsett hur mycket man engagerar sig - men engagemanget är ju för en mycket god sak, så det blir inte bortkastat, i vilket fall. Känner några personer som engagerade sig under flera år i bland annat Röda Korset och Kvinnojourer och som fick jobb på eller via det engagemanget de visade i organisationen: de började som "vanliga medlemmar", gick med och började betala månadsvis och försökte sedan engagera sig i olika projekt - och på den vägen gick det. Dock, tog det ett antal år innan de kunde få lön pga jobb i hjälporganisationer.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Florinda,
    om du med att "gå med i någon förening som BRIS" menar att du vill vara med och hjälpa till, så finns det absolut möjlighet att bidra ekonomiskt, t.ex genom att starta egen insamling, bli sponsor, eller genom att ge en gåva eller bli en månadsgivare - var god se informationen på bris.se/stöd-bris

    Det finns även möjlighet att bidra till andra organisationer som på olika sätt hjälper barn, se några exempel, nedan:
    räddabarnen.se/stöd-oss
    friends.se/stöd-oss

    Om du menar att du vill ha ett avlönat arbete på BRIS - då är frågan: vilket arbete vill och kan du få? När jag idag, den 16 juni 2020 tittar på Lediga jobb hos BRIS, så står det att det inte finns några alls: Men situationen kan givetvis ändras i framtiden. Svårt dock att ge råd om vilken utbildning som skulle kunna ge jobb på BRIS. Som grund - tycker jag att svensk juristexamen skulle absolut hjälpa att man har men det räcker troligtvis inte med endast det, utan att även många andra meriter skulle krävas också.
    Jag tänker på din bakgrund att du har juridisk utbildning från ett annat land och kan troligtvis några (eller i alla fall minst ett annat) språk än svenska och engelska, och vill råda dig att kika på bris.se/om-bris/vart-arbete/internationellt - läs om de internationella insatser som BRIS berättar om och ta kontakt med BRIS. Du har kanske någon idé om ett projekt som du skulle kunna starta eller delta i?

    Rädda Barnens webbplas finns det idag några annonser om lediga tjänster och du får gärna kika på den informationen. Det är några tjänster där högre ekonomisk utbidlning krävs t.ex söker Rädda Barnen en Controller. Men också en tjänst som handläggare för medmedsfrågor, i Stockholm. Men bland annat kräver de flytande svenska i tal och skrift + minst 5-årig erfarenhet av liknande arbete, sedan innan. Alltså, mycket specifika och tuffa krav ställs. Min gissning är att till den tjänsten inkommer det flera tusen ansökningar. Jag kan inte (och vill inte ) avråda dig från att söka, men chansen att få ett sådant jobb är inte stor (med tanke på högtställda krav och tuff konkurrens om den tjänsten).
    Tips! se om du skulle kunnat ordna Praktik hos en organisation där du senare vill få jobb. Kanske börja med ett Studiebesök? Kankse kan Arbetsförmedlingen hjälpa till med det? Jag känner ganska många personer som fick jobb på sina tidigare praktikplatser (men känner tyvärr även ganska många som efter långa praktikperioder, t.ex på 2 år, inte fick något jobb).
    Rent allmänt, så är det i första hand följande kompetens som hjälporganisationerna efterfrågar:
    en eller flera av nedanstående utbildningar - högre ekonomisk utbildning, legitimerad psykolog, juristexamen med påbyggnad eller specialisering genom egen erfarenhet eller självstudier... ibland kan vissa språkkunskaper ge möjlighet till anställning (i första hand brukar det handla om de språken som talas av många invånare i Sverige, men som inte är svenska eller engelska - utan andra "stora" i Sverige språk).
    Du får gärna ta kontakt med alla de arbetsgivare för vilka du önskar jobba. Fråga om de kan ge dig en lista på vilka utbildningar deras anställda har, men tyvärr är det också så att man kunde kanske för 35 år sedan få jobb med oavslutad gymnasial utbildning men skulle man söka samma tjänst idag, skulle inte ens masterexamen räcka (de exemplen ser vi rätt ofta på många arbetsplatser). Lång (t.ex minst 15 års) arbetslivserfarenhet på just den här arbetsplatsen med just "de här" arbetsuppgifterna och interna utbildningar som ges av just den arbetsgivare, kan man inte "gå och skaffa sig".
    Någon kortare utbildning (på t.ex max 2 år) kan inte jag komma på vilken det i så fall skulle vara - för att "garantera" att få jobb hos en hjälporganisation som hjälper barnen eller andra grupper.

    Du får gärna boka tid med SYV på komvux. Du får också gärna söka alla de jobb du vill ha - ibland kan man ha tur och få ett jobb även om man inte har alla kvalifikationer som efterfrågas.

    Sammanfattningsvis, måste jag erkänna att du ställer en svår fråga. Den typen av jobb som du siktar på är mycket eftertraktade med jättemånga sökande på varje tjänst (och ibland finns det inte ens några lediga tjänster ens att titta på).