Sheila
    Hej! Jag håller på att ansöka till komvux just nu men förstår inte vad jag ska skriva i när de frågar om min studieomfattning för kursen? Det är matte 3c jag ska läsa och den är två gånger i veckan så jag förstår inte. Sen är det även så att jag ska ansöka till biologi 1 samtidigt så jag kan läsa båda samtidigt men jag söker till dem separat, blir det då en skillnad på min studieomfattning även om jag ansöker till kurserna separat? Med hopp om snabbt svar, mvh Sheila
    • : Sen undrar jag också om jag kan ansöka till matte 3c på flera olika skolor fast det också separat? för nu gör jag en ansökan men täntke göra en till och en till och en till efter det. Mvh Sheila

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sheila!

    jag tror komvux undrar - hur snabbt du vill läsa, om du vill läsa på heltid eller på deltid.

    Det är det som kallar för "studieomfattning" - om studierna ska gå snabbt, på heltid - eller långsammare (på deltid).

    Matte 3 är en kurs på 100 gymnasiala poäng. Och Biologi 1 - likaså, dvs också på 100 gymnasiala poäng.

    På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka. Dvs på heltid läser du matte 3 på fem veckor. och Biologi 1 också på fem veckor, dvs läser du matte 3 och biologi 1 - på 10 veckor (på heltid).

    I fall du önskar läsa under en hel termin, blir det då halvtidsstudier för dig - för att du kommer att läsa 200 poäng på 20 veckor (10 poäng per vecka och det är = halvtid).

    Att söka till flera olika skolor på komvux är OK, men oftast är det så att val av skola på komvux är "bara ett önskemål". Komvux försöker ge dig plats på den skola du önskar, men i fall de inte kan det - får du plats på en annan skola. Det är i första hand en viss kurs du söker och vilken skola är det, som sagt, "bara ett önskemål".

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA