Josefin
    Hej! Jag går tredje året på restaurang-och livsmedelsprogrammet. Jag trivs inte så bra och känner att det är helt fel för mig. Jag har ganska mycket ångest att jag valde detta program men vill inte hoppa av eller gå om nu eftersom det är sista året. Jag läser högskolepaketet, men min fråga är vad kan jag plugga för något på högskolan? Kan jag plugga till sjuksköterska till exempel eller behöver jag plugga på komvux först?

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tråkigt att du inte trivs och att det var ett felval - och det händer ibland tyvärr. ! Men kanske är det bästa att ändå tänka som du gör - sista året går snabbt! Bra att du läser högskolepaketet - det breddar ändå ditt val lite. Till en sjuksköterskeutbildning behöver du förutom högskolepaketet lägga till kurserna Matte 2 och Naturkunskap 1b+2. Det finns säkert möjlighet att plugga upp dom på Komvux om du inte hinner göra det under ditt sista år. Håll ut och låt det ta lite tid - det kan vara värt att ta den tiden till komplettering när du nu har kommit på vad du vill satsa på. Lycka till! /Lena, Syv