Anonym

    Hej, Jag är förvirrad över det här med meritvärde. På HR-program jag sökt har jag 16,86 och i andra urvalsgrupper kan det stå 17,36. Jag läser upp Matte 3b för att ha en chans att komma in på Ekonomie och hur kommer då mitt meritvärde påverkas? Kommer jag likväl ha 16,86/17,36 eller hur fungerar det?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om matematik 3 krävs för särskild behörighet och du Kompletterar med den kursen, då kommer betyget i matte 3 räknas in i ditt jämförelsetal; du får inte några meritpoäng därför att kursen krävs (alltså inte är frivilligt för dig att läsa den). Beroende på hur högt betyg du får i matte 3 kommer ditt jämförelsetal och med det också meritvärde att påverkas olika. Du kan få både höjning och sänkning av ditt jämförelsetal och med det också ditt meritvärde.
    Du vinner på att ha så högt betyg i alla kurser som möjligt bl.a i matte 3b!
    Läs gärna en sammanfattning på gymnasieGuiden.se/merit - där förklaras det bl.a att du konkurrerar med ditt meritvärde, som är summan av jämförelsetalet + meritpoängen. Har man inga meritpoäng, blir meritvärde = jämförelsetalet.
    Jämförelsetalet är = snittbetyget på alla kurser som bör/får räknas in. De kurser som inte måste räknas in, kommer antagning.se räkna in om de höjer ditt jämförelsetal/meritvärde.

    Att man har Olika meritvärden i urvalsgrupperna BI och BII är mycket vanligt. Samma meritvärde kan man ha i de olika urvalsgrupperna endast om man kompletterat för behörighet och fick samma betyg i den kompletterandekursen som man sedan innan hade jämförelsetalet på... + då kommer man ej prövas i BI, då man utan komplettering inte var behörig.

    • Anonym : Ja okej, men om vi utgår från att jag får E i kursen som det lutar åt nu. Hur högt meritvärde kommer jag då ha i urvalsgrupp BII för Ekonomie? 16,86 eller 17,36?
    • Julia : Vad är ditt jämförelsetal (alltså snittbetyget)? och har du några meritpoäng (som du kan få för eng 7, moderna språk 3 och 4)?
    • Julia : Eftersom du utan matte 3 är obehörig till ekonomiutbildningar på högskolenivå, kommer du prövas endast i BII - till den utbildningen. Söker du andra utbildningar där matte 3 ej krävs kan du prövas till dem både i BI och i BII och i BII med högre meritvärde pga du kan få meritpoäng (+ 0.5) för godkänt betyg i matte 3; och även om E kommer sänka ditt jämförelsetal kan du få total höjning p g a + 0.5 som meritpoäng/extrapoäng. Jag kan bara gissa vad ditt jämföreletal är (snittbetyget) innan vi räknar in E i matte 3b. Om man har alla C-betyg, och med det jämförelsetal på 15.0 då blir det nya jämförelsetalet vid E i en 100p.kurs - 0.2, alltså 14.8 ... Om man inte vet exakt vad ditt snittbetyg är innan komplettering kan man inte ge ett exakt svar. Du har uppenbarligen högre snitt än "alla E betyg" och då kommer E betyget som måste räknas in i ditt snitt sänka snittet.
    • Anonym : Mitt snittbetyg verkar vara 15,36 (räknade utan gymnasiearbete och merit). Hur hamnar jag då med E i matte 3b?
    • Anonym : Sedan har jag läst Engelska 7 betyg B, Spanska 3 betyg E
    • Julia : Med E i matte 3 hamnar du i så fall på cirka 15.16 i jämförelsetal. För eng7 och moderna språk 3 får du 1,5 meritpoäng. Om du inte redan räknat in B i eng7 och E i spanska 3, då måste du göra det först, innan du plussar på meritpoängen. En 100p.kurs betyg B väger uppåt, till cirka 15.26 och E väger neråt till cirka 15.06... sedan plussar du 1.5 meritpoäng, Så ditt meritvärde blir i så fall cirka 16.56 (till de utbildningar som kräver matte 3).--- Om du med samma betyg söker till utbildning som inte kräver matte 3, då får du + 0.5 meritpoäng till, så meritvärde till de utbildningar blir cirka 17.06 (om jag räknade rätt).
    • Anonym : Tack så mycket! Om jag gör spanska 4 med betyg E säger vi så får jag 17.56 (till de som kräver matte 3)? Om jag vill höja mig till 20.00. Hur många kurser osv måste jag göra prövning på/läsa upp?
    • Anonym : Om det ens är möjligt? Får man göra prövningar i hur mkt man vill?
    • Julia :

      Om du får E i spanska 4 då sänker det betyget ditt jämförelsetal med cirka - 0.2 så du får den totala höjningen på cirka + 0.3. Om du har 17.06 i meiritvärde sedan innan, får du cirka 17.36 med E i spanska 4 inräknat. Att höja så mycket som till 20.0 när man redan har alla 2.5 meritpoäng "med sig" är svårt. Du behöver få "alla B-betygen" i snitt. Har du E-betyg i en 100p.kurs behöver du "väga upp det med 3 st. 100p.kurser med A-betyg i dem. Vad gäller prövningar för de som inte är gymnasieelever? Jo, prövningarna får du göra hur länge du vill och hur mycket du orkar.
      Du frågar om det är möjligt. Ingenting är omöjligt, men det blir inte lätt. Och om du kommer att lyckas eller inte, kan inte jag veta. Är man mycket målmedveten och är beredd att lägga några år på det - så borde det inte vara omöjligt.

    • Anonym : Så det räcker om jag läser upp 3 kurser från E till A? Eller kan jag liksom välja läsa 15 kurser och höja mig två steg? Skulle det ta flera år? Kan man inte göra det på 1 år?
    • Julia :

      Om du läser upp 3 st. 100p.kurser från E till A, höjer du ditt jämförelsetal med cirka 1.2. Om du höjer 15 stycken 100p.kurser i 2 steg, t.ex från E till C eller från D till B, blir höjningen cirka 3.0. Hur lång tid det tar eller om det (för dig) är möjligt, går inte att svara om... i alla fall kan inte vi ge svar här på fråga syv. Om du skaffar dig tillräckligt höga kunskaper och hittar var du kan göra alla de prövningarna och får högt betyg på prövningar, kan du klara det på den tiden som det (för dig) tar att skaffa dig kunskaper, hitta prövningsmöjligheter och uppnå det målet. Det finns inga tidsramar /generellt/ som vi kan hänvisa till, förutom föjande: om man läser en 100poängs gymnasial kurs på heltid (alltså 40 timmar per vecka) tar det fem veckor.

    • Anonym : Ok, men om jag söker till ekonomieprogram så har jag inte 0,5 i merit? Hur får jag maxmerit eftersom 0,5 "försvinner", har jag plötsligt bara 2,0 då? Om jag t ex får ett A i Spanska 4 hur mycket ökar jag då?
    • Julia : Fler meritpoäng kan du få antingen för moderna språk 4 eller för högre mattekurser. I ditt fall för matematik 4. Försök få så högt betyg du kan i spanska 4 eller i matematik 4. För att beräkna ditt nya meritvärde ta det befintliga Jämförelsetalet och jämför med det nya betyget som ska räknas in. Är betyget högre än ditt jämförelsetal, blir det en höjning; annars - en sänkning. Har man jämförelsetal på lite över 15.0 och ska räkna in ett nytt A-betyg i en 100p.kurs blir höjningen på lite mindre är + 0.2 i jämförelsetalet. När man har beräknat jämförelsetal, plussar man på sina meritpoäng.
    Läs alla kommentarer