stella
    Hej! Jag e klar förskollärare snart och är jätte sugen på att jobba inom lekterapin på sjukhus. Vad är mitt nästa steg? Behöver jag plugga vidare? Hur mycket arbetslivserfarenhet behöver jag?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Stella,
    du kan söka jobb som lekterapeut redan nu. Chansen att få jobbet är dock liten. Det finns få tjänster och många som söker.
    Det vi känner till om utbildningsbakgrund för lekterapeuter är följande: Lekterapeuter är förskollärare eller fritidspedagoger, ofta med specialpedagogisk påbyggnadsutbildning. Alltså, samtidigt som du söker (om du hittar var du kan söka) jobb som lekterapeut börja jobba som "vanlig förskollärare" för att senare kunna komma in på påbyggnadsutb.till Specialpedagog. Arbetslivserfarenhet brukar krävas inför antagning till specialped.programmen, det är inte ovanligt att man ska ha 3-årig arbetslivserfarenhet efter det att man fick ut legitimationen som förskollärare.
    När jag på arbetsförmedlingens hemsida sökt på "lekterapeut" fick jag "noll" träffar. Alltså kunde jag inte hitta en enda annonsen om att ngn skulle söka anställa en lekterapeut. Det är alltså mycket svårt att få jobbet som lekterapeut.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Ja, det som Mikael svarade känner jag också igen. Alltså jag håller med om att det är mycket svårt att få jobb som lekterapeut, men du behöver dock inte överge drömmen. Om du nu börjar jobba som förskollärare och jobbar i minst 2 år, kanske 3 år, då kan du sedan komma in på specialpedagogiska programmet och efter det blir chansen att få jobbet som lekterapeut större än innan. Men det ska ändå finnas ledig tjänst att söka, vilket kan bli ett stort problem. Om inga tjänster utannonseras, kan du då skicka intresseanmälan (spontana ansökningar)... men det finns inga garantier att, oavsett vilken utbildning man har, kunna få jobb som lekterapeut.
    Behörighet inför specialped.programmen brukar beskrivas, vad gäller arbetslivserfarenhet, så här: "Minst tre års yrkeserfarenhet som lärare eller föskollärare på minst halvtid efter examen."