Bad
    Hej, när jag är inne på nätet och räknar upp mina betyg så får jag väldigt lågt? Detta gör mig väldigt orolig men på samma gång skeptisk eftersom en vän med ungefär lika dan betyg har flyttat utomlands och pluggar läkarlinjen. Jag vill bli Civilingenjör/Byggingenjör. Jag håller på och fixar mina betyg i Fysik 1 samt 2 just nu så de blir klara innan sommaren.

    Mina betyg ser såhär ut för tillfället:
    Biologi 1: E
    Biologi 2: E
    Engelska 5: C
    Engelska 6: C
    Engelska 7: E
    Fysik 1: F
    Fysik 2: F
    Historia 1: E
    Hållbart sam.: E
    Idrott: C
    Kemi 1: F
    Kemi 2: F
    Matte 1c: D
    Matte 2c: E
    Matte 3c: E
    Matte 4: F
    Moderna Språk 3 (Arabiska): C
    Moderna Språk 3 (Franska): D
    Moderna Språk 4 (Arabiska): C
    Religion: D
    Samhällskunskap 1b: D
    Svenska 1: D
    Svenska 2 D
    Svenska 3: E
    Gymnasiearbetet: E

    Vet ej om det spelar någon roll men har gjort klart 2 kurser, Entreprenörskap som jag fick ett D detsamma på och detsamma med Internationell Ekonomi. Bägge var 100 poängare och de gjordes via komvux.

    Är jätte tacksam för svar om vad mitt snitt är samt om det är möjligt att komma in i en byggingenjör linje om jag klarar Fysik 1 samt 2. Kemi 1 är godkänd men min lärare håller på att bearbeta F:et hon ''råkade'' ge mig!

    Mvh

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Tack Bad för att du tog dig tid att skriva av alla kurser med tillhörande betyg!
    Jag vågar dock, tyvärr, inte räkna på dem och ge dig ett svar ang. exakt vilken "siffra" du har.
    Detta pga det är viktigt att veta
    1. har du Examensbevis eller Studiebevis (överskrift på det dokumentet som du fick när du slutade gymnasiet)?
    2. är några kurser markerade med U i ditt Examensbevis (om du har examensbevis)?

    Vet du om att det finns Räknehjälp på Antagning.se sida? https://www.antagning.se/sv/Nyheter---samlingsplats/Raknehjalp-for-dig-med-svenskt-slutbetyg-eller-gymnasieexamen/

    Det är mycket bättre om du visar upp alla dina betyg till SYV på Komvux och ni räknar tillsammans på dem betygen.

    Ang.din kompis som med ungefär samma betyg pluggar till läkare utomlands, kan jag inte uttala mig. Hen är säkert BEHÖRIG till studier till läkare i det landet hen läser. Hur höga betyg de kräver i det landet, vet inte jag. Om man betalar för undervisning (betalar terminsavgifter), kanske man kan få plats med enbart E-nivå på sina betyg. Eller så är inte konkurrensen om platserna så hög i det landet. Det finns många olika möjliga förklaringar om hur det gick till, men det känns inte så viktigt att utreda det, när det för din del handlar om att komma på en ANNAN utbildning och i ett ANNAT LAND. :)

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Lycka till!
    ANNA
    Jag vill tipsa dig om Yrkeshögskola. Se vad som finns, hela utbudet på www.yhguiden.se men här valde jag några utbildningar som jag hoppas kan vara av intresse för dig:
    http://www.yhguiden.se/utbildning/sti-stockholms-tekniska-institut-yrkeshogskolan/sti-ingenjoer-energieffektiva-byggnader
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/byggnadsingenjor-produktion
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/byggnadsingenjor-rot
    http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/byggprojektor-bim-solna
    http://www.yhguiden.se/utbildning/campus-varnamo/fastighetsingenjor2
    http://www.yhguiden.se/utbildning/hermods-yrkeshogskola/arbetsledare-byggproduktion-2

    Yrkeshögskola är en studierform som är Eftergymnasial men mer Praktiskt inriktad än högskola. YH utbildningar är oftast kortare än högskoleutbildningar och innehåller mer praktik. Nästan alla f d studerande på YH (85-90%) har jobb efter avslutad YH utbildning. Därför tycker vi på Fråga SYV att vi vill "pusha" lite extra för Yrkeshögskoleutbildningar, som är tyvärr lite mindre kända än utbildningar på högskolor/universitet.
    • : Hej, jag har Studiebevis! =)
    • : Tack för ditt svar, ska kolla alla länkar! Men vill verkligen bli byggingenjör eller civilingenjör men det känns som att det är en lång väg dit?
    • Milla : med Studiebevis har du INTE Grundläggande behörighet till högskolestudier. Du kan ha höga betyg men det hjälper inte att komma in på högskola, då du får besked OBEHÖRIG när du söker till högskola. Du måste vända dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och med SYV på komvux göra Studieplanering - så att du kan få Grundläggande behörighet till högskolestudier. det är för tidigt att börja räkna på dina betyg nu, när du är Obehörig.
    • Milla : Du kan söka till Yrkeshögskola redan nu. Du kan alltid tacka Nej till erbjuden studieplats. det är ofarligt att söka studier! :)
    • : Men vad är skillnaden mellan en YH-byggingenjör och en högskoleutbildad byggingenjör? Är det samma sak? Får de samma lön och har de samma uppgifter osv?
    • Milla : Yh är mer praktiskt inriktad än högskoleutbildningar som är mer teoretiska. Yh är också kortare och betyder att man kan börja jobba snabbare. Med längre utbildning har man mer tid med förlorad arbetsinkomst pga studier.
    • Anna : Det är inte samma sak - att bli en YH-ingenjör och en högskoleutbildad ingenjör. Det är två olika utbildningsformer. Det kan hända att man får något lägre lön som YH-utbildad ingenjör, men om man räknar på den totala livslönen - så blir det troligtvis liten skillnad eller ingen skillnad alls. Om du skulle komma in på en YH till hösten 2016 och läsa i 1,5 år och kunna börja jobba redan under sista terminen på YH (vilket ofta är fallet) - då börjar du tjäna både pengar och "pensionpoängen" redan om mindre än 2 år (från dagens datum). Jämför med en högskoleutbildning: du är ännu inte behörig till högskola, du saknar Examensbevis. Det tar tid att bli behörig. Sedan är utbildning till Högskoleingenjör 3 år och till Civilingenjör-5 år. Du kan i bästa fall börja jobba om 4 år, om du väljer att söka till Högskoleingenjör. Du förlorar med det 2 årslön (därför att du börjar jobba senare).
    Läs alla kommentarer