Farah

    Hej! Jag har en fundering kring meritvärde. Jag går just nu mitt sista år på naturprogrammet, jag har A i alla ämnen förutom 4 där jag har; 2 B & 2 C. Jag ligger på A i de 7 kurser som jag läser nu. Jag har hittat en sida där man kan räkna ut sitt slutgiltiga meritvärde och enligt den kommer jag att gå ut med 21,88 (19,38 utan meriter) - jag förutsätter att jag går ut med A i alla kurser jag läser nu. Men när jag läser runt här på sidan ser jag att ett B ger -0,1p och ett C -0,2p i meritvärdet/jämförelsetalet, vilket ger ett slutligt meritvärde på 21,9 (19,4 utan meriter). Jag är lite förvirrad för jag vet inte vilket som är det rätta! Hur tänker ni?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det är en 100-poängs kurs som ger höjning/sänkning på cirka 0.1 vid "hoppet" till nästa steg i betyg, t.ex om man ändrar från A till B, blir det minus 0.1 och vid höjning i ett steg, t.ex från C till B blir det plus 0.1... alltså i en 100p.kurs. Många kurser är 100p.kurser men inte alla, t.ex fysik 1a är en kurs á 150 poäng och "utslaget" blir då 50% större, eftersom kursen är 50% större än 100-poängs kurs.
    Du kommer att ha betygen i ditt examensbevis, i alla fall i några kurser, som är större eller mindre än 100p, t.ex finns det 50poängs kurser också - inom gymnasiet (Religionskunskap 1 är på 50poäng). Och påverkan på jämförelsetalet av en 50p.kurs blir hälften så stor som 100p.-kurs åstadkommer. :)
    Du ska inte glömma att låta bli räkna in betyget i gymnasiearbete in i ditt jämförelsetal, det ska inte räknas in.

    Den räknehjälp som vi rekommenderar är på Antagning.se´s hemsida: antagning.se/sv/dina-betyg/gymnasieskolan/gymnasieexamen-2014-och-framat/rakna-ut-ditt-meritvarde

    Liselotte