Hej Mohammad,

    inom Modersmål finns det 3 gymnasiala kurser: Modersmål1, Modersmål2 och Aktiv tvåspråkighet.

    Inom ämnet Moderna språk finns det 7 kurser - från "ettan" till "sjuan", där "ettan" är Nybörjarkurs och "sjuan" är den svåraste kursen.

    Skillanden på modersmål och moderna språk fast det är samma språk - finns i första hand i att inom modersmål bör man kunna prata rätt så bra redan när man börjar läsa; för att kravet är att det språket talas dagligen hemma.
    Inom Moderna språk behöver man inte kunna någonting när man läser steg/nivå 1. Sedan ökar svårighetsgranden - ... för varje kurs.

    Svårigheten för skolorna att kunna erbjuda t.ex Arabiska eller Turkiska eller Ungerska och många andra språk som Moderna språk ligger i att det är jättesvårt att hitta lärare som är behöriga. För att behörighet för lärare som Modersmålslärare>> och Språklärare>> är inte densamma. Det är två olika utbildningar och en behörig Modersmålslärare är ofta inte behörig Språklärare, och tvärtom. Och det är endast behöriga lärare som får sätta betyg.

    Så, frågan är snarare Vad din gymnasieskola kan erbjuda dig att läsa, än vilken kurs som passar dig bättre, tyvärr! :(