röv
    Hej!

    Det snackas ofta grar "till vadå?"

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Zvonimir!

    Jag tycker det skulle vara jättebra om du försökte få ett godkänt betyg i Matte 2b. Detta för att F i Examensbeviset drar ner Jämförelsetal ganska mycket.

    Du undrar vad "Särskild behörighet" är för något. Jag skall förklara. Särskild behörighet är krav på godkända betyg i några SÄRSKILDA kurser, som är olika för varje eftergymnasial utbildning (till skillnad från Grundläggande behörighet, som är samma för alla högskoleutbildningar i Sverige).

    Kika in på http://www.fragasyv.se/info/behorighet-till-hogskola där vi har samlat uppgifter om särskild behörighet för ett antal utbildningar på högskolenivå i Sverige. Till journalist, förskollärare, jurist krävs inte något matte, dvs räcker med godkänt betyg i Matte 1. Annars så är det ganska många utbildningar på eftergymnasial nivå som kräver ett godkänt betyg i Matte 2.

    Jag har några förslag:
    1. prata med din lärare i Matte och fråga bl a om du - i fall dina kunskaper inte räcker för att få ett E i Matte 2b, kunde prövas mot mål i kursen Matte 2a (a-spår läses egentligen på yrkesprogram). För att kunna ersätta betyg på nivå 2 i matte (i ditt fall att ta in betyg i Matte 2a i stället för 2b) krävs det rektors beslut - men du kan fråga om den lösningen skulle vara möjlig;

    2. om du nu får F i Matte 2, försök läsa om kursen eller tenta av den så att du får E-betyg;

    3. om inte det går att få högre än F i Matte 2, får du söka de eftergymnasiala utbildningar som inte kräver Matte 2. Det finns väldigt många sådana - och det är helt omöjligt att lista upp alla dem. Du kan se alla högskoleutbildningar i Sverige på www.studera.nu & alla yrkeshögskoleutbildningar - på www.yhguiden.se men det finns också eftergymnasiala utbildningar på andra ställen, t.ex. på folkhögskolor: exempel Socialpedagog, Fritidsledare & Tolk. Se mer på http://www.fragasyv.se/info/yrkesutbildningar-pa-folkhogskolor

    För att uppfylla krav för gymnasieexamen http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen kan du inte ha mer än 250 poäng F och inte i vilka kurser som helst.

    Du kan få Examensbevis med F i Matte 2b. Du kommer då ha Grundläggande behörighet till högskolestudier. P g a F i Examensbeviset drar ner Jämförelsetal, kan det bli svårt för dig att komma in på en del högskoleutbildningar (sådana som är mycket attraktiva och brukar ha högt sökandetryck).

    Det bästa vore om du på ngt. sätt kunde få ett godkänt betyg i Matte 2( b eller a).

    Bästa hälsningar
    ANNA
    Hej igen!
    Här kommer det länkarna:
    http://www.fragasyv.se/dokument#Studera_mera här är det blandat, inte bara matte men titta på listan där och du kanske hittar några tips ang. andra ämnen också (inte bara matte, alltså);

    just mattesidorna är det i första hand www.matteboken.se där alla kurser från åk3 i grundskolan till högskolematte är upplagda för självstudier och https://www.youtube.com/playlist?list=PLvQzFdt9swYrW2Jyn7oY_eNMu1_xQMZTh och så rekommenderar vi också att man tar del av http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik som kan vara användbara tips vid studier i alla möjliga ämnen.

    Önskar dig allt väl & kommer att hålla tummarna riktigt hårt för att du ska lyckas med matten! :)
    ANNA
    • : Hej Anna!
    • : Tack för svaret. Det är som tur är inte kört än, om jag får F i år så har jag fortfarande hela 3:an att repetera och reparera! :) Jag ska göra mitt yttersta såklart, men har svårt för matte. Går jättebra i de andra ämnena. Ska verkligen försöka fixa matten, speciellt med tanke på "Jämförelsetalet". Visste inte om detta, och det vore trist om matematiken drog ner mig.
    • Anna : Försök tänka på Matte som ett ämne, kopplad till LOGIK i stället för Teknik. Genom matte lär man sig tänka logiskt, sägs det och jag tror det är i mångt och mycket sant. Du känner väl till sajter på internet som hjälper till med matte - det finns många bra gratis sidor på internet.
    • : Först och främst, tack för att du verkligen bryr dig! Gillar den här sidan. Trodde jag skulle få ett "copy-paste" svar där 1min på google hade gett bättre resultat, men så var det verkligen inte! Bra tips, även om matte för mig till stor del är ologiskt! Jag går Samhällsprogrammet och är mer lagd åt det samhällsvetenskapliga hållet. Det lilla matte jag kan är oftast kopplat till just samhällen, till exempel läsa av statistik osv. Jag känner faktiskt inte till några sajter.. hm. Just nu kollar jag runt på YouTube, finns rätt många lärare/kunniga som förklarar och visar hur man löser uppgifter. Tipsa gärna om någon sida! :) Tack återigen! Mvh Zvonimir
    • Anna : Tack för dina snälla ord! vi vill ge så bra hjälp vi kan. Roligt att det uppskattas! Jag kommer att sätta in några länkar till mattesajter som vi kan rekommendera. Se mitt utökade svar inom kort.
    Läs alla kommentarer