Kathrin
    Jag har precis avslutat kursen Spanska 5 på gymnasiet och vill fortsätta studer språket, antingen på egen hand eller på universitet. Men vad kallan nästa nivå? Heter det spanska 6 eller något annat? Hittar nämligen inget när jag söker.

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kathrin,

    gymnasiala kurser i Moderna språk "går upp" till nivå 7, se info på www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/gymnasieutbildning/gymnasieskola/mod dvs det finns, alltså, kurser inom gymnasiet - Spanska 6 och 7. De kan också finnas på komvux för vuxna studerande.

    Det är höga nivåer i språk och kan vara svårt att hitta var undervisning i dem kan finnas.

    Undervisning i Spanska finns också på högskola/universitet; och på andra ställen - som olika studieförbund, och inom språk är Folkuniversitetet "stor", dvs vi vet att Folkuniversitetet erbjuder många olika kurser inom olika språk. Frågan är dock om du vill betala för att kunna läsa och vad är ditt mål - att "bara" kunna mer i spanska eller om du behöver  betyg?

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Hej igen,

    om du vill hitta undervisning där du inte behöver betala, då kanske man måste gå från det hållet att se Vad som finns (över huvudet taget) och av det - vart du kommer in (får plats) - och då kanske kursen blir lite för lätt för dig (i alla fall i vissa kursdelar)... :) Men det blir i så fall repetition! :)
    I Sundsvall (Mittuniversitetet) kan inte jag se någon kurs i Spanska. Jag antar att du ej vill flytta till en annan stad för att gå en kurs i Spanska...? :)
    I så fall tittar vi på vad som finns på "distans utan obligatoriska träffar" - och det som finns på högskolenivå i den kategorin kan du se här - www.studera.nu/jamfor-utbildning/?q=spanska - hör gärna med studievägledare på de institutioner där spanska kurser "går". Hör också med komvux i din kommun - om det, trots förmodan, erbjuds möjlighet att läsa Spanska 6 eller om komvux kan köpa den kursen till dig. Det skadar inte att fråga. :)

    Jag tänker också så här: med den höga kunskapsnivån du har kan du säkert framgångsrikt bedriva självstuddier i spanska. Jag kan också föreslå "språkresor" - eller på andra sätt söka möjlighet att använda spanska i "skarpa lägen".
    Om du vill satsa på spanska yrkesmässigt - kanske kan du kika på vad tolkinstitutet i Stockholm erbjuder. Där utbildas det tolkar>> och översättare>>.

    En viktig fråga, tycker jag, är - om du är beredd att flytta för att "satsa på spanskan" eller om du vill bo kvar (och i så fall söker endast distanskurser eller lokalt, där du bor - eller inom pendlingsavstånd).

    Kan man betala för undervisning, kan man t o m anställa en privat språklärare>> eller en läxhjälpare>> som kommer att utforma undervisning så som det passar just dig - på din nivå och anpassad till dina behov och önskemål.

    Du skriver att du har precis avslutat Spanska 5 på gymnasiet - däri mitt förslag att du frågar din lärare i spanska vad hen känner till för möjlighet att fortsätta läsa spanska med godkänt betyg från nivå 5. Jag har stora förhoppningar på att hen kan komma med några bra förslag! :)

    • : Tack för bra svar! Jag vill "bara" kunna mer i spanska. Hade tänkt att söka en kurs på universitet att läsa till hösten men hittar inget med beteckningen spanska 6, utan bara något i stil med A1, B2... Förstår inte vilken som är rätt. Distans eller inte spelar ingen roll, men anmälningarna verkar vara stängda :( I annat fall får jag låna material och studera själv. Så vad bör jag söka efter för att påbörja rätt nivå?
    • Anna : Eftersom Spanska 6 är en Gymnasial kurs, finns inte den på högskolenivå. Ansökningsperioder till högskola/universitet är från mitten av mars - till mitten av april och sedan från mitten av september till mitten av oktober; kan också finnas ansökningsperiod till sommarkurser tidigt på våren.
    • : Stort tack för hjälpen!
    • Anna : Jag har även utökat mitt svar till dig, har du sett det? ;)
    • : Jodå, det har jag och det var till stor hjälp :)
    • Julia : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till med dina studier! *L* Du får också gärna Gilla oss på https://m.facebook.com/fragasyv.se/ - om du vill.
    Läs alla kommentarer