Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aidan,
    inom "bil-kunskap" finns många olika yrken, kika t.ex på yrke/bilelektriker och Bildesigner.
    Så, frågan är vilket yrke som du siktar på? Annars, så om du "bara" vill bli så bra som möjligt på det du redan "kan", så är det genom praktisk erfarenhet - alltså att jobba inom yrket i många år, då lär man sig ännu mer. Man kan också bedriva självstudier vid sidan av sitt jobb.
    Men vill man studera, så finns det givetvis massvis med utbildningar - både på högskolenivå och inom yrkeshögskola. Till tekniska utbildningar på högskolenivå kommer du behöva ha godkända betyg i fysik 2, kemi 1 och matematik 4 (högskole- och civilingenjörsprogrammen kräver bl.a det).
    Inom yrkeshögskola finns ett antal "bil-utbildningar" och kan i framtiden finnas ännu fler (i jan varje år "släpps" nya yrkeshögskoleutbildningar, så det gäller att hålla utkik efter utbudet, se www.yhguiden.se).
    Några exempel på yrkeshögskoleutbildningar:
    elfordonstekniker-tuc-tranas
    tekniker-tunga-maskiner-fordon-yrkesakademin-eskilstuna