Jesper
    Jag hade tänkt att gå Kandidatprogram i kriminologi på universitetet. Det står att man behöver ha Matematik 1a/1b/1c och Samhällskunskap 1b/1a1 samt 1a2 och sedan står det inom parantes (områdesbehörighet 5/A5). Jag googlade på det men jag förstår inte någonting.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Jesper,

    Det är alltså följande kurser som krävs för Särskild behörighet: Matematik 2a eller 2b eller 2c och Samhällskunskap 1b /eller en kombination av Samhällskunskap 1a1 och 1a2, som är två små kurser som tillsammans utför en större kurs i samhällskunskap, 1b/.
    ******************
    Lägst betyget Godkänt, alltså E som krävs för att klassas som BEHÖRIG.
    För övrigt krävs det alltid att man har Grundläggande behörighet, om man söker till svenska högskoleutbildningar. För dig som idag läser på gymnasiet är det EXAMENSBEVIS från ett högskoleförberedande program eller Examensbevis från ett yrkesprogram /med godkända betyg i svenska 2, 3 och engelska 6/.

    Liselotte